Rave 800 vs Enduro 600

Mag1c

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
38
Kiruna Sverige
www.magic.vze.com
Har funderingar på vilken av dom som skulle vara roligast att ha? Båda -03 modeller fast ena 800 å andra 600. Vilken skulle sitta bäst om man tänker på soppaförbrukning, lekning och ledpiskning?

Vilken av dom drar det längsta strået?
 

Jan

Medlem
31 dec 1999
20
0
1
Tjena, Jag har köpt mig en Lynx Rave 800 -03 och jag är inte missnöjd på en fläck. Jag kan tala om att jag kör ifrån alla polarna med denna skoter och en av dem har en -02 Enduro. ag har aldrig kört Enduron men den är ju lättare och jag har aldrig kört en så jag vill inte kommentera om det är bättre eller sämre. Men Rave 800 är den bästa skotern jag testat och ägt.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jag skulle nöjja mig med en 600:a helt klart!
tycker min enduro 500 går riktigt fint
hänger ju men polaren i skogen med sin enduro 700 -01 så det är ju bara på rakerna man har nytta av en 800:a och för mig så är dom där extra hk för dyra för mig!
syftar på att försäkringen blir dyrare plus att soppaförbrukningen är högre!

då finns det roligare saker att lägga pengarna på
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag tycker också som MaxPower...

Det rör sig om 200 cc skillnad, klart att Raven drar på hårdare men så kostar den mer i försäkring och drift. Jag skulle helt klart tagit 600:an... Men då har jag inget behov att vara först över isarna. Prova skotrarna, då först kan du riktigt bestämma dig..
 
H

Hannibal

Bensinförbrukning anser jag är i det närmaste ointressant i skotersammanhang. har man råd med ett så tokdyrt nöje som skoteråkning är. så känns det som om bensinförbrukningen inte är så viktig, och vad blir differensen på en säsong? 100-200 liter. 1000-2000 kr. när man har en skoter för kanske 90 kkr, som förlorar den nåt så äckligt i värde för varje mil du åker. bensinpengarna känns inte som några pengar att gråta över..

sen är det ju bara att konstatera: det beror helt på dig som kör. eller rättare sagt på din högertumme om skotern drar 2 eller 3 l/m. en mindre maskin får ju arbeta hårdare vid motsv. hastighet så skillnaden mellan motorstorlek är marginell. Annars så tycker jag helt klart 800an som är en ledsmiskare av värsta sort. spöar 600an i alla lägen och är roligare, förutsatt att du är chaufför nog! vill du ha mer att fundera på? se "bästa ledskoter"-test i Snowrider.
 
E

Enduro 600

Hade en mxz 800x förut och har provat rave 800.jag har köpt en enruro 600 ho-03 och är väldigt nöjd med motorn trodde det skulle bli tråkigt att åka 600 när man åkt 800 men inte.Köp en 600 och byt fjädrar och chimsa om dämparna,03orna har för mjuk fjädersättning.(rave 800 har samma fjädersättning)Fjädringen är mycket viktigare än några hästkrafter.raven är snabbare över sjön men med riktig fjädring är du snabbare ut på sjön.
 
N

Noob

Replik till någon ovanför: Bensinförbrukningen kanske inte är så ekonomiskt påtaglig men gör ganska stor skillnad vid val av resmål, speciellt på långfärder förstås då förbrukningen är någorlunda jämn (och låg). Vet dock inte hur de nämnda Rotaxmotorerna beter sig.
 

Andreas

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Östersund
Visit site
Låter först å främst som ett roligt problem att ta ställning till.

Angående försäkring är jag ganska så säker att det inte skiljer speciellt mycket mellan dom två då de är i högsta premieklassen. (iaf på det bolag som jag jobbar) Tro att det är ganska lika på dom andra bolag.

Angående bränsleförbrukning så tror jag inte det skilljer särskilt mycket. Om jag jämnför min egen rotax 700 (Ski-Doo) med mina vänners maskiner 500-800 kubik av varierande märken så måste jag säga att rotaxen drar minst bränsle nästan jämnt. Så kör båda å bestäm dig för den som du får bäst pris och trivs bäst med.
Lycka till!