RC 800 allmänna frågor

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Hej

Funderar på att köpa en andraskoter i familjen och funderar lite på Lynx 800:eek:r men har lite dålig koll på vad som skiljler årsmodeller imellan

Är det samma motorer som i Ski doos mxz 800 or?
vilken årsmodell ska man sattsa på ?
Är det stor skillnad mellan -06 och -05 ? (skiljer ju rätt mycket i pris)
Finns det typfel på modellen -i så fall vilka!

vill ha en bra busskoter och tycker om att köra ospårat men kör ju ändå mycket led (bor på låglandet) vill även kunna lyfta skidorna med tummen om jag vill :)

sammanställ gärna lite!!

Tack på förhand!

//E

xonz

Medlem
12 feb 2009
40
0
1
piteå
-06/-07 är den årsmodellen du ska satsa på, orkar inte ta upp alla skillnader men det är ungefär som att åka bil mitt i natten med amazonens orginal helljus eller 12 st xenon big nick

mobetahl

Medlem
21 dec 2010
26
0
1
Skeå
från -07 är det pps boggie, vilket är helt vansinnigt bra..
på -07 och kanske -06 är det powertek motor med 140 hk, den är välrenommerad och äter inte rem

Askul att busa med i lössnö och går bra att köra med fort efter leden pga den grymma dämpningen.
Kan verkligen rekommendera! Satsa på -07 !

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Bra tråd, är också sugen på en Rc 800 06 :) grannen har en och den kan du verkligen lyfta skidorna i luften med tummen!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
-06/-07 är den årsmodellen du ska satsa på, orkar inte ta upp alla skillnader men det är ungefär som att åka bil mitt i natten med amazonens orginal helljus eller 12 st xenon big nick
tss så stor skillnad är det inte mellan en 05:a och en 06:a. Lite annan geometri i framvagnen (som ofta är åtgärdat) samt att 06:an har pivothöjare..

07 så börjar det hända grejer dock..

Du får hemskt gärna trycka upp lite fakta om du vet några fler skillnader?!?!?!?!

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
har 38as ripsaw matta på min och då krävs det lite slit för att få den att gå på rullen men med en 44as ska det nog inte vara några problem antar jag, största skillnaden mellan 06-07 är väl att pps boogien infördes och den har man ju hört mycket gott om. Dock så tycker jag att rcg boggien räcker till mitt endamål =)

Det är powertech motorn från 06 och det är samma motor som skidoo hade fram till 08 då med undantag att summiten hade powertech R motorn i sig 07. Lynx kom även dom med powertech R motorn 08.

typfelen som jag kan anteckna är packboxen på veven som kan släppa. Annars känns den väldigt rubust i chassit och fin i sin helhet. Just ja du kommer bli less på fotstegen som samlar snö/is på sig och inte går att sparka av. Har man med sig nått och hacka med i pauserna så är det inga problem.

vet inte om jag är ute och cyklar nu men hade inte 05 ett svagare chassi fram? dock så överlåter jag den frågan till nån som är mer påläst. Hoppas du fick nått svar iaf!

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Menar du att man kan skjuta ut den? satt dom inte dit en "bricka" på typ 03-04 så att den inte kan åka ut?:hmmmm:
finns fortfarande inre packboxar som kan fara och yttre på magnapull sidan, i mitt fall var det inre på variatorsidan så bensinen hade spolat bort fettet och på magnapull sidan hade det sprutat ut fett runt statorn...

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
finns fortfarande inre packboxar som kan fara och yttre på magnapull sidan, i mitt fall var det inre på variatorsidan så bensinen hade spolat bort fettet och på magnapull sidan hade det sprutat ut fett runt statorn...
Jaha okej, har för mig att dom satt en bricka på dom tidigare årsmodellerna på variatorsidan, kanske inte är så.

Kanske vart lite OT detta men, det är väl en serie III motor i dessa också? dom har ju problem med detta så..

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja dom har problem med det. kolla om det är fett bakom variatorn, testa med startgas runt bakom variatorn mot packboxen samt vid insugsgummina som också spricker alldeles för fort

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
05 och 06 Är ju olika chassi. 05 Är ju samma som xtrim och adventure.. skillnaden är natt och dag.

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Tackar för alla svar

Är lite svårt att hitta några bra objekt bara, frågan är om det är värt att gå på en -07 istället för -06? är skillnaden så stor?
År ju lite rädd för Rotax 800:eek:r med rasade vevlager eller är man rädd i onödan?

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Tackar för alla svar

Är lite svårt att hitta några bra objekt bara, frågan är om det är värt att gå på en -07 istället för -06? är skillnaden så stor?
År ju lite rädd för Rotax 800:eek:r med rasade vevlager eller är man rädd i onödan?
jag tyckte inte det var värt att köpa en 07:a för 10000 kr mer än en 06:a men det får du avgöra själv är du ute efter att bara resa så mycket du kan så antar jag att en 07:a är bättre.

Jag fick ras på min, eller aldrig ras kollade upp hur det var före och såg då att packboxarna var paj men det gick ändå på 6000 kr fast inget hade rasat. Men som sagt inte säkert något händer vissa har ju kört 1100 mil utan problem. Men för mig blir det aldrig mer en rotax 800.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Man läser och hör så mycket olika så man vet ju inte vad man ska tro.. Visst har jag hört att rotax 800 från 01 och framåt inte är direkt skottsäkra, men när det gäller powertek motorn så har man både hört att den inte är så bra och samt hört att den är den bättre motorn och säkrare än vad dom tidigare 800orna är.

Så hade inte varit fel om någon kunnig kunde säga om Powertek är som dom äldre 800 eller om det är en bättre motor?

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Man läser och hör så mycket olika så man vet ju inte vad man ska tro.. Visst har jag hört att rotax 800 från 01 och framåt inte är direkt skottsäkra, men när det gäller powertek motorn så har man både hört att den inte är så bra och samt hört att den är den bättre motorn och säkrare än vad dom tidigare 800orna är.

Så hade inte varit fel om någon kunnig kunde säga om Powertek är som dom äldre 800 eller om det är en bättre motor?
Bättre eller sämre vet jag inte problemet är ju att det är så svårt att veta när någonting är fel inne i motorn, visst brickan på variator sidan gör det ju lite lättare att göra en snabbkoll då man kan ta bort variatorn och brickan sen lyfta ut packboxen utifrån och kolla in, är det då fett kvar där inne är det bara köra och är det bara en brun gegga så har den innre packboxen farit. På stator sidan kan du omöjligen se om den läker i sånna fall om du får lös svänghjulet på plats vilket kan bli svårt.

brp har fortfarande inte fixat problemet med 800:erna även på de nyaste modellerna och det enda sättet du kan vara helt säker på att ungå problem vid ras i vevlagerna med allt som det innebär är att helt enkelt plocka ur motorn och dela den var 400-500 mil. Enligt mig ska du ha ruskigt tur att du köper en begagnad och undgår att plocka upp det när har gått över 500 mil och ingenting är gjort.

men som svar på din fråga så försöker iaf brp att fixa problemet på diverse sätt bland annat att sätta fast packboxarna mot lagret (inre) med annat lim dock har de inte fått de att funka än. Om jag har fel så rätta mig gärna jag förmedlar bara det jag själv upplevt och hört från motormekano i skellefteå.

Annars är det en grym motor med bra tekniska lösningar och den har riktigt bra gas svar.

Lite offtopic så var min vev den 4:e rotax 800 veven som kommit in på samma dag som jag lämnade in den...

bikerman

Medlem
10 mar 2010
14
0
1
grane
Har hatt en 07 rc800,och er veldig fornøyd.Solid skoter som tåler hardkjøring.Er egentlig god å ta seg fram i pudder når man blir vant med den.Når det gjelder 800 power-tec motoren er det nok en god ide å innspisere veivlager når den runder 5-6000km.Alla rotax 800 power-tec motorene har vel en svakhet når det gjelder pakkboxene på på veiven.Men kjenner også mange som har kjørt laaaangt uten at råden kommer ut av blokken,hehe

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
05 och 06 Är ju olika chassi. 05 Är ju samma som xtrim och adventure.. skillnaden är natt och dag.
Men vart får ni allt ifrån??????????????????

REVO heter chassit som fanns från 2005 - 2008

Oavsett vad dom hängt på för plastkåpor är det väl ändå inte olika chassin!

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Men vart får ni allt ifrån??????????????????

REVO heter chassit som fanns från 2005 - 2008

Oavsett vad dom hängt på för plastkåpor är det väl ändå inte olika chassin!
<om nu -05 och -06 har samma chassi vad är det som skilljer och gör sån stor skillnad mellan dom årsmodellerna?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
<om nu -05 och -06 har samma chassi vad är det som skilljer och gör sån stor skillnad mellan dom årsmodellerna?
Jag äger själv en 05:a men har i jobbet kört 100+ mil med en x-trim -06. Likadan motor och känns likadan. Styret samt geometrin i framvagnen är vad som skiljer. Samma boggie, motor, chassi.....

Gör som ni vill men förvänta er inte någon stor skillnad mellan en 05:a och en 06:a.

Mer än priset då förstås..