RE 600 går bara på 1 cylinder efter pip byte

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Tja, har en Lynx RE-600 ( 2007 ) som gått 400 mil.
Bytte till en SPI pipa på den för någon vecka sedan och efter det har den börjat gå på 1 cylinder.
Jag har inte en aning om vad detta kan bero på.
Den har gnista på bägge stiften.
Tacksam för svar !

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Jaa de vet ja inte, kan ju va så att förgasaren kletat igen . gammal bensin osv osv. Ska tömma tanken idag och rengöra förgasaren så får man väl se sen. tack för svar!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Rengör förknasarna, byt slangar om dom ej är bytta på ett tag och kolla så att inte nån slang till respektive förknasare kläms, rengör filtret, i med ny soppa, byt stift, de kan man börja med! =)

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Tanken tömd, ny bensin + injector cleaner. ingen skillnad. går fortfarande på 1. Ska riva förgasaren idag. byta slanger känns väl lite långsökt eftersom den fungerade kanon innan ja bytte pipa?
Dum fråga, när jag tog upp stiften och kollade gnista så kanske jag bytte plats på dom när jag skruvade tbx dom. Kan det vara en anledning för jag märkte igår att det var betydligt sämre gnista nu på de ena än på det andra. ska handla nya idag!

W

Wettainen

Spelar ingen roll, när du köper stiften så står det inte höger eller vänster, båda ska passa på samma cylinder :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Långsökt med att byta slangar? nu sa ja inte att det va dom som är felet men det beror ju på skicket om dom ska bytas eller inte :)
kolla om dom inte klämmer bara o stryper flödet vilket är inte omöjligt..(hänt mig bl.a) men som du säger nu att det är sämre gnista på ena stiftet kan mkt möjligt vara ett fel!

E

eMe181

Asså så svårt kan det väl inte vara, ta lös pipan och sätt dit orginal går den då så vet du att det är något med bensinen... t.ex för småa munstycken osv....

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Du behöver inte ens lägga ned tid på att svara om du ska va dryg. Alla dessa punkter kan du också skippa.

Tack alla andra för svar! :)

Lynxtuktarn: Förgasaren har legat i bensinbad över natten, om inte detta hjälper ska ja börja felsöka kablar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tips:

1: Byt stift (är dom torra eller blöta)
2: Kasta om tändhattarna (flyttar sig problemet?)
3: Kolla komp
4: Rengör förgasarna. (ORDENTLIGT, ta lös munstycken och få dom riktigt ren)
5: Kasta om förgasarna (Om dom inte är monterade på rack alltså)
6: Tändspolar, Stator och sånt elektriskt (Kan jag inget om, men kunskapen finns på forumet)

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Rev förgasaren och rengjorde den, tömde tanken och fyllde på ny, bytte stift och nu går den! :)
Tack för svar och hjälp!