re 800 e-tec inställningar

re800e-tec

Medlem
30 jan 2012
22
0
1
Tjenare
Undrar om det finns någon som vet nån bra "rulle" iställning till re 800 e-tec:eyebrows:
Har en som är nerdrevad 2 kugg samt 44 matta . den är grymt lätt att få upp på rullen men svårt att hålla uppe:Cry:
någon som vet någon bra inställning?? nått kung v-kitt samt drevning ??
tacksam för svar!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Extrem rulleåkning brukar ju alltid vara bäst mot våren, en polare har en XRS 800 etec -11 som är ett riktigt rullemonster när föret är rätt, som det är nu så går den att rycka upp och köra en bit sen tappar han ner den, så föret gör nog väldigt mycket.

Vill du ha variatorkit så kan du prata med diabloracing eller IAmFredrik som är grymma på sånt här, vet inte hur mycket dom sysslar med Lynx men tips kan dom nog ge dig!
 

re800e-tec

Medlem
30 jan 2012
22
0
1
jo har läst lite om diabloracing men hans grejjer lät så dyrt!
Ingen som kan rekommendera ett v-kit när det gäller rulleåkning även i puder :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
rulleåkning i puder får du nog glömma, den är för kort för det. den kommer att tappa all fart och antagligen så kör du fast. men hör med iamfredrik vad han säger
 

re800e-tec

Medlem
30 jan 2012
22
0
1
nae har inte pratat med någon av dom men såg att en kille hade skrivit till diablo racing här på forumet och då sa han skulle få ge 4600 för ett kit till en re 800 e-tec.. tyckte de lät lite dyrt.... Men 2000 lät ju perfekt!
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
vkitt och nerdrevning räcker för det mesta , sen kan du även få ut mer effekt med ett nytt grenrör och och andra reeds , men som tidigare talar så måste underlaget vara bra också när man kör kort maskin.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
receptet är ändå rätt lätt för att få en hetsigare skoter.

körde med 419 ramper lite hårdare primärfjäder för högre tillslagsvarv samt vikta på ca 1 g mot org kan ha vart 1,5 mitt tips köp ställbara där och kör på en längre raksträcka då ska han varva ca 8100-8200 bäst är om du har varven där när du har ställskruvarna till lutningen på ramperna på 3:an.

helixen tyckte jag org funka bra men kan kanske finnas någon som provat mer där och hittat nå intresant men iaf dom grejerna till primären går på 2100:- om jag inte är helt ute och cycklar.

dreva ner 2 kugg ca 300:- du kan köra med org kedjan.

sedan är de bara släpp balator remmen de som går ta dock inte bort den helt. sedan kommer den gå riktigt fin på rullen
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
En 800e-tec ska INTE varva över 8000rpm, då tappar man bara effekt!
Tro om en annan helix skulle hjälpa, så den växlar på lite hårdare i sekundären... Gick från org 44-42 till 47-44 och lite hårdare fjäder, å de märktes en klar skillnad, de matar då på bra mycke bättre tycker jag, med originalhelixen så upplevde jag att den mest bara varvade, men de hände som inte så mycke... Nu åker jag ju boondocker, en principen är ju densamma...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Beror lite på årsmodell?
Har lagt av mkt tid på att testa variatordelar på min boondocker, har en 51 matta på så det går tungt när det går fort, om min maskin tappar ner på 78-7900 så går den in i väggen i ca 120 och sluter mata (i lite tyngre före, inte på hårdpackat), jag har en -11a. Den går bäst med 8-8100rpm.
Har därimot fått lite indikationer på att 12orna är känsligare på övervarv, dom verkar gilla 79-8000 bättre så nått verkar skilja. Sen är det ju alltid lite individuellt mellan olika motorer oxå.
 

re800e-tec

Medlem
30 jan 2012
22
0
1
jo har drevat ner till 23t. ska serva den innnan sport lovet och då hade jag tänkt att dom skulle sätta i grejjerna på verkstan eller är det en dum idé? (har inge utrymme eller verktyg hemma så) blir väll vikta på, fjäder och kanske en helix:) ska ta och kolla upp vad man ska ha. några förslag ?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
En 800e-tec ska INTE varva över 8000rpm, då tappar man bara effekt!
Tro om en annan helix skulle hjälpa, så den växlar på lite hårdare i sekundären... Gick från org 44-42 till 47-44 och lite hårdare fjäder, å de märktes en klar skillnad, de matar då på bra mycke bättre tycker jag, med originalhelixen så upplevde jag att den mest bara varvade, men de hände som inte så mycke... Nu åker jag ju boondocker, en principen är ju densamma...
jasså ? vart ligger peak effekten på dessa motorer då? är klart att ja såg nu att de är en e-tec vi pratar om hade förgasarmodellen ja och du ska hellst ha ett topp varv som varvar över peak effekten ca 100-200 varv då matar de som bäst. men är bara vikta på isåntfall så lär han hamna rätt är bara laborera lite fram och tillbaka. huvudsaken han ligger så rätt som möjligt på 3:an sedan om man är ute och kör i olika fören kan man ställa lite fram och tillbaka.
 

re800e-tec

Medlem
30 jan 2012
22
0
1
En 800e-tec ska INTE varva över 8000rpm, då tappar man bara effekt!
Tro om en annan helix skulle hjälpa, så den växlar på lite hårdare i sekundären... Gick från org 44-42 till 47-44 och lite hårdare fjäder, å de märktes en klar skillnad, de matar då på bra mycke bättre tycker jag, med originalhelixen så upplevde jag att den mest bara varvade, men de hände som inte så mycke... Nu åker jag ju boondocker, en principen är ju densamma...
var det primär eller sekundär fjädern du bytte ?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
De va sekundärfjädern, minns tyvärr inte nu vad som sattes i...
Maxeffekten ligger kring 7900-8000rpm. Varvar du upp mot 8200 kan skotern tveka lite och dö av några millisekunder vid fullt pådrag...