Reedspacers igen!

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Satt å läste gamla skotertidningar i helgen.

I ett repotage av tikka så bromsade dom olika motorer.

Alla gav mera med 6mm spacer än org.
Med 2x 6mm spacers så blev botten och mellan registret ännu bättre.

Ska man skicka dit en extra omgång med spacers eller vad tror ni?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
För att slippa flera förklaringar...
Vad en spacer är? Många olika svar på den frågan. I grunden betyder det väl bricka tex under en bult.
Men i detta specifika fall handlar det om reedspacer.

Detta är en reedspacer
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/Spacers/Spacers.htm
Du sätter denna platta mellan cylindern och reedkorgen/reedventilen för att flytta ut den från insugsporten för ett bättre flöde och ökad fyllnadsgrad av cylindern.
Vilket ger jämnare tomgång. och lite mera pulver i låg och mellan register. Ca 2-5hk beroende på motor.

Nån som kan svara på min fråga nu istället för att förklara vad en reedspacer är...
Har storleken betydelse? Dvs tjockleken på spacerplattan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Reedspacers sätter man bara dit om mittersta redläpparna går in/förbi boostportens kanal upp i cylindern. Ex på min TC 1000 så bör jag ha ca 5mm spacer när jag portat klart (ca 3mm standard) för att få fritt flöde upp i Boostporten. Att flytta ut mer kan faktist stjäla effek på vissa mod ,,, allt beroende på hur bra uträknat vevhusvolym fabrikanterna fått till. Om vevhusen har för lite cc får man vinst av spacers. Äldre polaris (90tal) har ju i många år lidit av för stort vevhus så dom bör man inte sätta reedspacers på ,, Bättre försöka plasta igen dom...
Som nu när jag portat ur vevhuset har jag ersatt volymen jag slipat bort genom igenspackling på andra ställen .

Så MÄT....! Tryck dit reedkorgen lös och öppna reedflärparna med fingrarna,,Blockeras någon kanal så försök mäta hur många mm det gäller,,varken mer eller mindre och gör dom själva.. Eller köp så när måttet som möjligt.