Reedspacers ?

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Varför sätter man reedspacers? vad har plattan mellan cylinder och gummit för funktion egentligen ?
jag är newborn ;D

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Här har du, dock är det om Yamahas Sxr 600/700 men är ju samma funktion på alla skotrar. Dock är de ju inte samma "problem" på andra motorer som det som Sxrn har.

Reedkorgarna på singelrörs trippel motorn blockerar
nästan helt den bakre spolporten på cylindern, resultatet
blir att flödet hindras. Genom att shimsa ut korgarna med
dessa plattor, så får bränsle/luft blandningen en mycket
rakare väg till bakre spolporten. Genom att förbättra
flödet så vinner man effekt, ungefär 2-3hp vid
bottenregistret och alla problem med ojämn gång på
låga varv elimineras nästa helt som ger ett mycket
bättre gassvar. Kittet kommer med längre bultar, packningar och spacers för en proffsig installation.

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
och så läste jag nu att ifall man sätter boysenkorgar så behöver man inga spacers och att man måste ställa in bestyckningen om man byter reeds stämmer det eller är det bara skruva dit och köra ? någon som vet ?
isåfall är jag ute och cyklar för trodde det bara var att smälla dit och köra.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dem är bara att smälla dit jaaa.. vi har då inte ändra nå bestyckning på våra maskiner när vi satt Vforce (som funkar på samma sätt som boyesen)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Landström: Får ja bara fråga vars du läste man inte behöver reedspacers till Boyesen? Jag tvivlar verkligen inte på dig, hade bara vela läsa vart du läst de :D

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
läste det här någonstans på forumet, någon hade skrivit det när jag letade runt på reedspacers och boysen, ska kolla om jag hittar det igen :p

man ska inte tro på allt man läser på detta forum har jag förstått ;D tur att det finns dom som verkligen kan nått som kan hjälpa mig som är ganska okunnande inom detta ämne ;D

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Det står i product bladet/instrktionerna när man köper Boyesen att man ska plocka bort spacern, även att man eventuellt behöver gå ner ett steg på mj. Men det gäller Rotax 600ho och 800an, de andra har ja inte en aning om.