Idag var jag på skotervisning. Provkörde alla 5 märkena. Testade Commander, 49 Ranger, Boondocker, SnoPro500, F8 EXT, Rush600, XRS600, GT600ACE, Venture GT, APEX SE, Renegade 600 och Renegade 1200.
Jag körde med en 4-åring framför, dvs lugnt.
Slutsatser efter den här dagen:
* Maskinerna med lite längre matta (348-365-39x) gick mjukare än de korta, som åkte ner i varje grop.
* Commander, världens roligaste buss? Grymt smidig för att vara bredbandare.
* Rush känns annorlunda mot allt annat, men riktigt trevlig. Vore nog kul att tukta!
* Skidoos 600 ACE-motor, så tyst den går! Och alldeles tillräckligt bra för familje-åka. Måste vara perfekt för familjen utan busambitioner.
* Renegade 1200, vilken pärla! Går mjukt som en 2-taktare, både när man gasar och när man släpper. Och chassiet känns fint.
* Yamahas servostyrning, vad härligt! Som att åka rymdskepp, typ, inga slag i styret. Och motorljudet....:nuts:
* Detta smärtar att säga för en Yamaha-nörd, men:
Varför kan Yamaha inte kalibrera variatorer??!! (Edit: eller bygga ryckfria motorer?)
Ryck vid varje gaspådrag, ryck vid varje gasuppsläpp.
Lillgrabbens huvud åkte jojo. Inte kul. :evil:
Apex var bättre men inte helt bra, Venture GT var rent hemsk.
(Det var samma sak på förra årets provkörning, Arctics 4-taktare gick mkt mjukare än Yamaha.)
* Yamaha borde köpa en SkiDoo Renegade 1200, så de lär sig bygga 4-taktsskotrar!
Och detta kommer från en som gillar Yamaha, märk väl.
Jahapp, vilken maskin skulle jag välja om jag fick en?
Hmm...inte lätt, men...
Svar: Renegade 1200. För mig som gör lite av varje - ledkörning, familjeåka med pulka, solokörning, gärna i lössnö - så vore den nog ett riktigt trevligt val.
Jag körde med en 4-åring framför, dvs lugnt.
Slutsatser efter den här dagen:
* Maskinerna med lite längre matta (348-365-39x) gick mjukare än de korta, som åkte ner i varje grop.
* Commander, världens roligaste buss? Grymt smidig för att vara bredbandare.
* Rush känns annorlunda mot allt annat, men riktigt trevlig. Vore nog kul att tukta!
* Skidoos 600 ACE-motor, så tyst den går! Och alldeles tillräckligt bra för familje-åka. Måste vara perfekt för familjen utan busambitioner.
* Renegade 1200, vilken pärla! Går mjukt som en 2-taktare, både när man gasar och när man släpper. Och chassiet känns fint.
* Yamahas servostyrning, vad härligt! Som att åka rymdskepp, typ, inga slag i styret. Och motorljudet....:nuts:
* Detta smärtar att säga för en Yamaha-nörd, men:
Varför kan Yamaha inte kalibrera variatorer??!! (Edit: eller bygga ryckfria motorer?)
Ryck vid varje gaspådrag, ryck vid varje gasuppsläpp.
Lillgrabbens huvud åkte jojo. Inte kul. :evil:
Apex var bättre men inte helt bra, Venture GT var rent hemsk.
(Det var samma sak på förra årets provkörning, Arctics 4-taktare gick mkt mjukare än Yamaha.)
* Yamaha borde köpa en SkiDoo Renegade 1200, så de lär sig bygga 4-taktsskotrar!
Och detta kommer från en som gillar Yamaha, märk väl.
Jahapp, vilken maskin skulle jag välja om jag fick en?
Hmm...inte lätt, men...
Svar: Renegade 1200. För mig som gör lite av varje - ledkörning, familjeåka med pulka, solokörning, gärna i lössnö - så vore den nog ett riktigt trevligt val.
Last edited: