Reflektioner från en provkörning

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Idag var jag på skotervisning. Provkörde alla 5 märkena. Testade Commander, 49 Ranger, Boondocker, SnoPro500, F8 EXT, Rush600, XRS600, GT600ACE, Venture GT, APEX SE, Renegade 600 och Renegade 1200.

Jag körde med en 4-åring framför, dvs lugnt.

Slutsatser efter den här dagen:

* Maskinerna med lite längre matta (348-365-39x) gick mjukare än de korta, som åkte ner i varje grop.

* Commander, världens roligaste buss? Grymt smidig för att vara bredbandare.

* Rush känns annorlunda mot allt annat, men riktigt trevlig. Vore nog kul att tukta!

* Skidoos 600 ACE-motor, så tyst den går! Och alldeles tillräckligt bra för familje-åka. Måste vara perfekt för familjen utan busambitioner.

* Renegade 1200, vilken pärla! Går mjukt som en 2-taktare, både när man gasar och när man släpper. Och chassiet känns fint.

* Yamahas servostyrning, vad härligt! Som att åka rymdskepp, typ, inga slag i styret. Och motorljudet....:nuts:

* Detta smärtar att säga för en Yamaha-nörd, men:
Varför kan Yamaha inte kalibrera variatorer??!! (Edit: eller bygga ryckfria motorer?)
Ryck vid varje gaspådrag, ryck vid varje gasuppsläpp.

Lillgrabbens huvud åkte jojo. Inte kul. :evil:
Apex var bättre men inte helt bra, Venture GT var rent hemsk.
(Det var samma sak på förra årets provkörning, Arctics 4-taktare gick mkt mjukare än Yamaha.)

* Yamaha borde köpa en SkiDoo Renegade 1200, så de lär sig bygga 4-taktsskotrar!

Och detta kommer från en som gillar Yamaha, märk väl.

Jahapp, vilken maskin skulle jag välja om jag fick en?
Hmm...inte lätt, men...

Svar: Renegade 1200. För mig som gör lite av varje - ledkörning, familjeåka med pulka, solokörning, gärna i lössnö - så vore den nog ett riktigt trevligt val.

Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
håller med om det du säger men jag tolkar ryckigheten snarare som ett problem med motorernas karaktär snarare än variatorerna. jag gillar variatorkalibreringen men har också kört 4 takt många mil och vant mig röra tummen varsammare.
apex och renegade 1200 tycker jag för övrigt påminner mycket om varandra i känsla.
håller med helt om att renegaden är en mycket mysig skoter.

E

ejwbegysv

Renegade 1200 och Lynx Adventure Grand Tourer 1200 är bland det skönaste man kan köra.......... efter en bra led. Om jag vore rik skulle jag ha köpt en vilken dag som hellst och haft bara för utflykterna med familjen (usch börjar nog bli gammal)...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har kört ca 500 mil med en rx1a och det här med motorbroms hit och dit osv handlar mest om ovana. 4an går inte ryckigt. Men om man förväntar sig att man ska kunna krypköra mjukt med en maskin som är god för 200 blås... nä den är inte inriktad på krypkörning i 20. Dreva ner två kugg och du har din pulkdragare som toppar lätt 170...

När man väl har kört en del så blir man tokig på 2t som inte bromsar när man släpperr gasen...

Sen har ju yammas 4t en helt annan respons också.. men dom skulle helt klar gynnas av lägre utväxling och annan variator bestyckning. För hur ofta ligger man i 200? Motorerna är dock enligt min uppfattning marknadens bästa när det kommer till 4t möjligtvis undantaget phazer...