Registrera USA-import

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
Hej
Är det någon som har lyckats registrera en USA-importerad RX1 i Sverige?

Generalagenten vill inte släppa till något intyg rörande uppfyllelse av EG 98/37. Tacksam för alla tips

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Hört att de är svårt att få på sprillans maskiner... Däremot ha jag hört dom som tagit hem beggade

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Om inte generalagenten vill skriva ett sånt intyg...Då är det nog rätt kört med att kunna regga den. Anledningarna till att dom inte släpper ett sånt är flera. Ett är att dom vill förhindra sidoimport, ett annat är att dom inte tjänar på affären själva.
Sen kommer ju frågan om garantin...Yamaha Sverige är inte skyldiga att hålla nån garanti på en skoter som dom själva inte tatt in, sen vill ju handlarna inte heller skruva i det då dom inte får betalt av Yamaha om det rör sig om en reklamation. Det är handlaren som sålde skotern till dig och hans generalagent som ska hålla garantin även om det är ifrån USA du tagit den.

Sen måste det också göras ett bullertest.

http://europa.eu.int/comm/enterprise/mechan_equipment/machinery/direct/dir98-37.htm

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
Mig veterligen krävs inget bullerintyg numer (på skotrar tagna i bruk efter 2001). Ljudnivån är troligen en av de saker som intygas gällande EG 98/37.

Vad jag hört finns det personer som lyckats ordna intyg från annan instans än generalagenten (för just RX1). Är det någon som vet hur det gått till?

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
46
Kalix
Eftersom det torde vara samma intyg för hela EU, så kan du ju prova kolla med finska yamaha, eller kanske något annat EU land (Österike, Italien, Tyskland osv...)

Funkar det kanske med ett intyg från Yamaha USA att det är samma maskin som säljs där som inom europa?