Regler för lampor på släp?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror det har varit länkat nånstans till vad som gäller med lampor och dyl på släp men kan inte hitta det.

Jag ska renovera mitt skotersläp och då tänkte jag byta ut alla lampor mot nya LED lampor. Så jag skulle vilja ha reda på ur och var man får montera lampor/trianglar os.v

Tiwatz

Medlem
14 dec 2011
20
0
1
Kom ihåg att du måste ha reflexer också. Oftast är dom inbyggd i vanliga släpvagnslysen men ej i LED lampor. Vita framåt och orange på sidorna

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag kollar på LED lysen med inbyggda reflex så det ska vara OK. Just nu har jag bara 1pos.ljus på sidan ( orange) får man ha 2, ett fram och ett bak?

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
OK...där fanns ju lite att läsa ;)
Bättre att läsa och göra rätt på en gång, så slipper man få göra om. Bara fram med måttstocken och börja skruva dit lampor.
Sedan så får du ha fler än ett sidopositionsljus på vardera sida. Det står ju bara största avståndet i reglementet och inte något om ett minsta mått.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Bättre att läsa och göra rätt på en gång, så slipper man få göra om. Bara fram med måttstocken och börja skruva dit lampor.
Sedan så får du ha fler än ett sidopositionsljus på vardera sida. Det står ju bara största avståndet i reglementet och inte något om ett minsta mått.
Mycket riktigt, såg att jag snackade skit om främre positionsljus.

150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall
vara minst 600 mm.