Rejäl hålsåg

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har nu fixat färdigt jiggen till svarven och skulle notcha röret...kom halvvägs innan den hålsågen jag hade köpt la av. Då använde jag skärolja hela tiden.

Kan jag har kört med för höga varv eller var det bara dålig kvalitet?

Någon som har tips om en hålsåg som klarar av att såga en antal rör innan den ger upp?

Den jag hade köpt var "okänt" märke men det stod Bi-metall på den.

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
du ska skära med lågt varv.... dom får inte bli för varma.... jag kör med hålsågar från sandvik dom är oranga till färgen.... jag jobbar som låssmed å dom håller länge.... men det är lätt att köra sönder dom me....

lycka till

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tänk på hur du går in med hålsågen i röret oxå , tryck sakta sakta sakta om du går mot en kant , träffar du fel spelar det ingen roll vilken kvalite du har , tänderna far all världens väg .

Använder själv Bachos/Sandvik hålsågar , har gjort av med ett bra många , och det är skillnad gentimot billigare hålsågar .

Borrar man mot plana underlag kan en hålsåg hålla i evigheter , men rör är speciella , lite fel o krach säger det :eviltongue: .

Men låg hastighet , jag har en lågvarvig stark borrmaskin , och lite tryck då du börjar , kan tänka mig med en svarv kanske känslan blir svårt gentimot då man står med en borrmaskin som i min borrnotch .

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Matningen kör jag ju manuellt så jag känner ju den. Jag tror jag körde med alldeles för hög avarv..goglade lite och det verkar rekommenderas typ 225rpm för Bachos...så det blir att inhandla en sån och testa på nytt :)

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
japp det är dom vi kör med.... å det är dom som vi kommit fram till är bäst..... räcker längs om man kör rätt.... men dom är även ganska hållbara vid misshandling :)
vi kör ofta tunnplåt å in till tjockplåt å inte helt rakt heller.... ju tunare gods ju svårare = dom hugger å knäcks.... kör du för fort så eldar du upp dom....

hoppas du lyckas bättre nu

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kollade upp varvtalet på svarven nu och jag hade kört med 650rpm :)...nu är den omväxlad till 210rpm och så blir det att inhandla en ny hålsåg imorgon :)