Rem bytarverktyg till Yamaha

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som sagt-jag byter utan ngt verktyg öht. Och jag gissar att min sekundärfjäder är hårdare än din.
Öva in tekniken inne i garaget så är det inga problem-tycker jag iaf!
Pressa ner remmen mellan skivorna med höger hand samtidigt som du vrider ytterskivan mot styret så funkar det ok.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag vill ha en sån där, skulle jag spränga en rem och sekundären drar in trådar så är de ett fint verktyg.
Dock kör jag med en hård sekfjäder..

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Visst går det bra att ta lös utan detta verktyg men dock riktigt lindrigt att ha.
Kör lite svarv och fräs på jobbet så jag tänkte om man skulle ha gjort ett par stycken men då behöver jag lite mått mm. Går jhu att göra en utan det också men tänkte om det fanns nån vänlig själ som kunde dela med sej.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den där är enkel att göra, men vad ska man med den till?
Man vrider ju enkelt upp sekundären för hand, det fixar ju t.o.m en kontorsknegare som jag. ;)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Du är välkommen å vrida upp min sekundär,, med en hand samtidigt som du plockar ur trådar från sekundären när ska vi ta de ;)

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jofa: jag köpte denna grej när jag skaffade min nytro. Faktum är att det är enklare än man tror att ta lös remmen utan verktyg, lite teknik bara. En vän visade ett bra sätt. Stå snett famför skotern, nyp in bromsen. Ta foten och tryck till ordentligt på den övre bulten på helixen (eller var det den nedre?). Då går skivorna isär lätt. Passa på att med andra handen sträcka remmen så den går ner mellan skivorna. Eftersom jag har turbo kör jag med ganska hård fjäder. Att försöka vrida med bara händrrna går tungt. Med ett rejält tryck med foten på ena helixbulten går det lätt.
Du får mer än gärna köpa mitt rembytarverktyg, ligger i någon låda i garaget. Helt onödigt verktyg enligt min mening...