Rem fundering indy 500 efi sks

tobbeny

Medlem
21 feb 2011
18
0
1
pite
skulle byta remmen på skotern i förebyggande då man resonerar att alltid ha schysta grejjer på maskinen så inget kan strula,
men nu till problemet.

köpte en rem som enligt handlaren var rätt till maskinen
en ultimax 1105m3 rem glad i hågen satte jag dit den o trodde det var bra konka ur den ur garaget startade fint som alltid..

men då jag kört ett par meter o vänder o kör tillbaka för att parkera undan maskinen så vill den till att stanna efter lite konstanteranden så kom jag under fund med att remmen var för kort så jag kollade lite siffror på den gamla o kom underfund med att den remmen är till en polaris edge 500 från 00 skiljer ca 2 cm i längd.. varför har man gjort så det inte går att köra med den original kan det vara bytt variator eller sekundären ?

den jag ska ha eller som sitter nu heter 3211065 polaris nummer o ultimaxen är 144-4824u3 eller xs815. ös på med era ider på ev åtgärder.. variatorerna sitter spikrakt men sekundären "vobblar" när skotern går

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
3211065 är till sks/rmk 600a.. den körde jag då på i min 500 EFI sks när jag hade bytt till nyare primär variator..

Orginal heter väll typ 3211042 till 500 efi

tobbeny

Medlem
21 feb 2011
18
0
1
pite
kollade lite fel i listan haha my bad undra om det kanske inte rent är din gamla skoter funderingen är om att man kanske rent måste schimsa ut sekundären lite remmen ligger lite högt tycker jag men det kanske ska vara så :)

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
är det en 92:a med styrhöjare och ny sydd dyna i mitten ? :p.. utan stänklapp och med ny lyftbåge :D.. jo den låg faktiskt lite högt endå har jag schimsat lite.. om det är min gamla så är motorn dock renoverad för 15 papp.. och allt i sekundären är nytt.. men den är jävligt nerdrevad :p

Edit är det min gamla så köpte jag remmen ny ifjol.. och det funkar inte med orginal remmen den åt den upp rätt fort :D

tobbeny

Medlem
21 feb 2011
18
0
1
pite
stämmer perfrekt blått på sidorna av dynan lite klarlackssläpp o sådär den går helt underbart :) sitter nu en stänklapp o handskydd på den som jag monterat dit :) aha jadå e det ju lika köpa samma som sitter där är juh bra o ha en fräsch i reserv så att säga hehe :)
kanske man ska schimsa ett snäpp till men kör nog denna säsong som det är då det fungerar bra som det är :) enda man skulle behövt göra är kanske höja boggien så den blir lite högre men inte mkt nåja nåja lite mkt offtopic men nu har jag verkligen fått en bra förklaring till min fundering :)

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jepp och är det nått du undrar över är det bara PM:a.. lite ot mer.. sitter nytt kedjehus, ny kedja +drev och ny matta + att allt i boggien är bytt :D... så du har en riktigt fin skoter...

Ska du sälja den så hör av dig till mig är ju pärlan :D