rembyte snabba svar tack!

endurogurra

Välkänd medlem
15 jan 2011
253
0
16
boden
hej jag har köpt en polaris edge 01
ska byta rem på den men får inte lös remmen.
hur tar jag lös remmen från variatorn?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Du har ett verktyg i en liten låda uppe på oljebehållaren, en Gängstång med handtag, gänga in den i sekundärvariatorn så delar sig skivorna å du kan plocka bort remen. Mvh
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Få se nu om jag kommer ihåg... Undrar om det var den som man vred sekundären bakåt så gled den isär? Eller så ryckte man i remmen så att skivorna gick ifrån. Fan minns inte det var så länge sen. Men jag använde inge verktyg iallafall.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Få se nu om jag kommer ihåg... Undrar om det var den som man vred sekundären bakåt så gled den isär? Eller så ryckte man i remmen så att skivorna gick ifrån. Fan minns inte det var så länge sen. Men jag använde inge verktyg iallafall.
Man kan göra det med, vrida alltså. Tror det är enklare att anv verktyg för honom.
 

endurogurra

Välkänd medlem
15 jan 2011
253
0
16
boden
det är altså i centrum på variatorn man gängar in gängstången? för jag har inget annat hål i variatorn där man kan dra in den
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Finns inte något hål att gänga in något verktyg i på min edge heller. dom hade nog inte kommit med de 01.. gör som repeter säger. vrid den inre skivan och dra i remmen så åker variatorn isär å du får av remmen.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja och om nån drar i skotern lite försiktigt bakåt, eller lyfter upp den så inte mattan ligger i marken så går det mycke lättare.
Bigdog du kanske har back på din? Jag vet att på nyare polarisar är det fan omöjligt att byta utan verktyget.
Endurogurra akta fingrarna om du får hjälp att dra skotern bakåt
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Ta tag under remmen och lyft uppåt med en lagomt rejäl mängd våld ska du se att skivorna särar sig:)

Kan nån då samtidigt vrida isär sekundären underlättar det såklart. Men när en annan var yngre(och klenare, lite iaf) så var ta i under och "rycka"/dra nertill på remmen uppåt enda sättet för mig, sen hur bra det är för vev m.m. vette fan.
Men kan inte tänka mig att det är någon större fara:) Detta var dock på en A-C. (Inge verktyg på dom icket)

Att kränga på är desto lättare, dra på den på primären, dra den över sekunderäen det som går, sen vrider du skiten frammåt helt enkelt, betydligt enklare om skotern är upphissad=) framförallt i ett trångt garage:p
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
beror på vad det sitter för sekundär på den. på min rmk så är det verktyg och på den sitter det en team sekundär. på polaris egna variator (tror den heter p-85, iaf 05 heter den det) ta kort på sekundären och lägg in bilden här så ser vi snabbt vad det är för variator och hur det ska göras