Remgnissel på tomgång.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallåj, jag la upp den här videon i Polaris 2012 tråden men jag tänkte göra ett försök här också.

[video=youtube;P20J5A5I2OI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P20J5A5I2OI[/video]

Har en Pro Rmk 800 2012 som gnisslar riktigt mycket på tomgång. (ja ni hör ju..) Först tänkte jag att det bara var remmen som inte var inkörd, men efter sisådär 15 mil så borde den inte gnissla tycker jag.

Det låter såhär NÄSTAN jämt på tomgång efter körning. Kan det vara vatten som kommer in, eller är den feljusterad?

Detta kan ju inte vara så bra för remslitage heller.

Vad tror ni är fel och vad kan man göra åt saken?

/S

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Ta ett foto på sekundären så man kan se hur remmen ligger. Sen kan du ju mäta glappet mellan primärskiva och rem med bladmått.

Chefen på jobbet har tydligen samma problem. Samma maskin...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
att släppa lite på remspänningen tar typ 15sekunder så är problemet borta sen...
men ett tips är att plocka bort remmen helt och rengör varatorerna också, speciellt på primären i botten då det säkert har blivit lite gummibeläggning där eftersom du kört så långt med gnisslet.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tack för tipset, ska fixa det.
Vart släpper man på remspänningen på dom här maskinerna?

att släppa lite på remspänningen tar typ 15sekunder så är problemet borta sen...
men ett tips är att plocka bort remmen helt och rengör varatorerna också, speciellt på primären i botten då det säkert har blivit lite gummibeläggning där eftersom du kört så långt med gnisslet.