Remslir, Nytro MTX 162.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har bekymmer med MTX´n.
Den slirar på remmen, just vid inslag och upp till ca 15-20km/h. Måste pumpgasa för att inte slira. Tar inte in snö lr så.

Åker kompressor med 50xy STM vikter, original i sekundär. 20/40 drevning och 63mm Challenger Extreme.

Har upptäckt det nu sedan jag drevade upp 2 kugg.
Ska testa att ändra sekundären, men ska jag spänna lr slacka efter fjädern?

Vad åker Ni med turbo för tryck i sek?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ntc tipsade mig om att dreva ner 2 kugg när jag sa att jag skulle ha en mcx 270hk kitt i min x-ride för att undvika remslir !

Org utväxlingen var 22/40 nu kör jag alltså med 20/40 !
Jag har en shockwave sek helix och den e grymt smidig ! Bara att ha en insexnyckel i fickan så kan man ställa in den som man vill ! Vill man ha mer fäste så skruvar man ut den lr så rappare så skruvar man in !

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Okej, ska nog dreva tillbaka till 18/40. Tycker att 120 lr 130 km/h spelar liten roll, sällan man ligger och pinar efter en sjö numer:)

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Visst hade du gjort cold air intake? Jag har också luftfiltret ovanför variatorn vilket innebär att jag måste bryta ut variatorskydded lite varje gång jag ska fälla upp det. Det resulterade i att kåpan deformerades lite längst in och en glipa på 5-6mm. Där tog den in snö och remslir blev resultatet. Kan ju va ett tips att kolla.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det slirar hela tiden, har testat på led osv.
Putsat skivorna utan bättring.

Ventilationen från torrsumpen har börjat sprida en dimma av olja under huven. Ska svetsa fast en nippel på alu röret till coldair och dra ventilationen till den. Så oljan som kommer där sugs in i kompressorn och motor.

Men det är ingen som vet vad Ni kör med för inställning på sekundären?

PFE

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Jag kör x-ride med mcx 270. Orginal fjäder i primär och sekundär 55xy vikter med 83g och 70grader på sekundärfjädern, shockwave helix med ca 44grader. Orginal matta som är kapad till ca 45mm. Funkar bra som startsetup på min maskin. Ska labba lite med primärvikter och helix. Men är fullt körbar utan remslir!