Remtjut mm. SX700R 2001

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan,

är nybörjare på skoterfronten och detta är min första maskin. En Yamaha SX700R från 2001 (red top).

Har två saker som ja funderar över i nuläget.

1. Vid körning på låga varv så tjuter / gnisslar remmen. Jag har kollat i manualen hur högt remmen bör ligga på sekundärvariatorn +1,5mm till -0,5mm står det där. Den är + ca 1mm nu. Remmen är nästintill 34mm på bredden så den är inte så sliten. (Om den inte råkar vara sliten på något annat vis förstås. Jag har även putsat ytorna på variatorerna för att få bort ev. smuts. Den var tyst i ca 10 minuter efter detta, sen började det igen.

2. När ja klämmer på för fullt så tenderar den att varva upp över 9000. Och närmar ja mig max lite försiktigare så ligger den mellan 8500-9000. Vad jag läst så bör den inte varva mer än 8400rpm.

Någon som har förslag på vad jag bör göra härnäst? Eller även ifall jag tolkat något från manualer mm fel!?

tacksam för svar
MVH
Erik
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Mig veterligen är den helt original. Men jag är som sagt helt grön. De mesta ser helt orört ut i alla fall. Gått 380mil. Inga trimpipor och styrhöjare och sånt var en lite äldre herre som ägt den.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Du har 3 st skurvar bakom sekundär variatorn, kolla om de sitter brickor på dom, om så är fallet ta bara bort brickorna.. Är brickorna redan bort behöver du 3 st nya skruvar med art nr: 90105-06734:)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Är det rätt rem? Kanske för kort. Om inte, prova ta bort shimsen, se ovan. Det kan även vara läge att köpa nya bultar, bytte mina nyss och de var duktigt nernötta, dvs kortare än de nya. Finns på yamaha, är billiga. Passa även på att köpa extra shims så du kan justera in remhöjden.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
standar på dom där yamorna att göra så. vet av iaf en som gjorde så och han som ägde den sa att det är normalt att dom gör så, inget farligt med andra ord men kan ju vara irriterande. även att den övervarvar är standard med
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Ska kolla skruvarna och chimsen! Har även en ny extrarem som inte är identisk med den som sitter på, men beställd till min maskin..den verkar dock aningen smalare än den som sitter på. Ska checka ifall det faktiskt är rätt rem och isf kolla hur de ligger på sekundären jämfört med nuvarande.

Så det är vanligt förekommande att dom övervarvar en aning original?

En annan fråga för mig som ännu inte fattar ett smack. Har läst om s.k no-slip drivhjul och att många sätter på såna. Är det för att mattan tenderar "slira" vid acceleration och inbromsningar eller? Kanske det är något ja bör byta den dagen jag byter mattan till en med något högre kammar?

Tack för era svar! :thumb:
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Smyger in lite här med en fråga om samma sak,
CC måttet??
någon som sitter på det? mellan primären och sekundären?
Det lär väl vara samma på alla red toppar?
Sedan dom där skruvarna, skruvar man in dom borde väl remmen åka ner? skruva ut så åker remmen upp eller är det tvärt om?

Mvh Anders
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
och när ni justerar hur remmen ska ligga i sekundären så efter att ni justerat så ska ni lyfta upp den och ha den på tomgång och då ska mattan snurra, men det ska inte vara svårt att få den att stanna, den ska stanna bara man lägger handen på den.
 

Skruttarn

Medlem
31 jan 2012
14
0
1
Örnsköldsvik
Har skaffat en SRX 700-98 och precis satt på ny rem. Får också gnissel ljud på låga varv och vid smygkörning. Känns som remmen sitter för tight?

Går det till sig själv?
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Skruttarn läs igenom svaren jag har fått här i tråden så får du nog lösningen på ditt problem också! :)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Skruva in juster skruvarna på sekundären så trillar remmen ner, den skulle väl ligga 1.0mm till 0.5mm åvan sekundären åvan kant på remmen?
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Om skotern varva ända upp till 9000rpm ibland är det något som inte är riktigt i variatorerna dina. Kolla så inget kärvar i primären(rullar/vikter bussningar). En sxr 700 ska varva 8300 +-100rpm.
Kolla så att remmen du har på heter 8dn

Som när jag skruvade isär en kompis variatorer och någon dum j*vel hade satt i en sxr 600 vikt i en 700a(verkstad sas det). 10000rpm och folk i byn undrade vem fan som var ute och körde haha.
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Har inte rengjort med än att ja putsat skivorna på dom. Måste dom skruvas bort helt för att putsa / smörja där det behövs?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja du behöver skruva av variatorerna, iaf sek. primären går ju att bara lossa på kåpan men det är ju betydligt besvärligare. Men jag skulle börja med sek. den är ju enkel att lossa.

Ja det är inne i variatorerna som det skall rengöras. Man skall inte smörja något för då fastnar det bara mera smuts. Sen då man tar isär dom så kolla över slitagedelar som glidklagar odyl. på samma gång.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag bytte glidklackar i min sekundär + högglanspolerade klackarnas glidytor i helixen. Resultat: växlingen började fungera som den skulle. Övervarvningen sjönk med 500 rpm. Och vilket gassvar upp till 50-60! :D
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Misstänker att de behöver göras något liknande åt min också. Tyckte nog faktiskt sekundären kärvade endel då ja hade bort remmen. Den tenderade att fastna i öppet läge och ja antar att den inte ska göra det.
Inte lätt när man e grön och tummen sitter mitt i handen. :bigsmile: