Remtjut

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Bytte variatorrem på min RS Rage idag, kört ca 270 mil. Men den nya remmen tjuter hela tiden vid tomgång. Går det till sig när man kört några mil eller what to do?

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Det kan vara så att du måste ta bort brickorna ett tag på de tre små skruvarna som sitter på insidan av sekundären, om du gör det så går skruvarna lite längre in och de pressar då isär skivorna en aning, när du nött ner remmen ett tag kan du återställa brickorna,
Jag har märkt att skruvarna är lite tunnare i ytteränden och att de efter ett tag blir kortare då de liksom nitas ihop lite troligen då skivorna slår ihop, och förmodligen sliter de ännu mer ont om du förspännt variatorn hårdare än 60 grader

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag har exakt samma bekymmer och har fått samma tips här på forumet (se tråden "sprängd rem"). Jag plockade bort brickorna och det blev mycket bättre, men inte bra. Skriker lite när den är ordentligt varmkörd.

Frågade ÅF som med rynkad panna mumlade nåt om att orginalremmarna hade blivit kortare senaste leveransen!? Han föreslog att jag ska lämna in skotern och justera om motorns placering. Det ska du inte göra själv för att vi har mäturustning som vi kopplar på för attt få rätt linjering sa han.

Jag undrar nu om det inte är så att lösningen på problemetet är att köpa en piratrem som kanske har rätt längd?????