Remtråden, tips och erfarenheter

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sagt och gjort, där hade man inhandlat sig en Ski-Doo 800 :nuts: och som ett brev på posten kom remproblemen :eviltongue:. På byn pekar de och skrattar. Kläderna är fulla av remludd och stanken av bränt gummi har satt sig. Fingrarna ser ut att ha gått igenom kriget efter ofrivilliga mek-upplevelser i ingenmansland.
Variatorkit, noggrann linjering och flytande sekundär är nu ordnat och nästa rem är under inkörning. 3 problemfria mil, wiho!

Tipsen råder olika om vilken rem man skall använda. 377:an är tydligen bäst. En sådan har suttit i reservhållaren, men att höra ljudet av 2060:- nästa gång det smäller, eller att bara se luddet leta sig ut genom ventilationshålen (jajamensan.. här har vi också gjort oss för bara för att slippa värmeproblem) blir bara allt för smärtsamt.

Första remmen "166" ... Ivrig ung gosse med ticks och kramp i tummen. 3,8 mil efter köp och då antar jag att den var inkörd innan det. Ingen smäll denna gång, men ett luddigt motorutrymme och förare...

Andra remmen... "383" Tydligen ersättare till "166". Höll 20 mil innan luddet var ett faktum. Inkörningen kan jag erkänna att den inte var mycket att hurra över. Jag har aldrig någonsin förut behövt köra in en rem i någon maskin jag varit med om, så det fick bli en läxa. Bytte även denna innan det small och denna fick sitta i reservhållaren.

Tredje remmen... "166"... Lånade denna ur andra Summiten i hushållet. Antog att den var färdig att använda. Visst, den var sliten... Marchar 65 i 4dm pudersnö på en sjö och trycker på. Tre sekunder senare smäller det till och hela fanskapet är tillintetgjort förutom all kord som satt sig innanför primären. "383":an ovan åker på och håller två mil innan den säger upp sig totalt, vänder sig och tar semester. Det blev fläktsummit som fick dra hem en skamsen Powertek.. :mad:


Nu sitter det en "383" i den igen. Vårdar den ömt och ser snart att jag lyckats kladda fast den yttre tråden till en jämn och fin yta; vad jag lärt mig är tecken på en inkörd rem. Variatorkit har införskaffats, motorn har jag försökt linjera med ski-doos otroligt lyxiga linjeringspinne (nej... inget nobelpris är den värd iallafall) och nu i dagarna har sekundären gjorts flytande. Spänningen stiger...
:eyebrows:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Vet inte om de är mycke till tröst, men din modell är väl inte den som är mest känd för att äta rem annars? Sen när nya 391:an kom sjönk väl priset lite på 377? Sen är de ju som så att 377 och 391, vad jag vet, kom till eftersom de visade sej att 383:an helt enkelt inte höll måttet när den plågades av 800an... Så även om de svider i börsen så hade jag nog provat en 377 rem, alternativt nån "pirat" om de finns några sådana som håller bra till bättre priser.

Rätta mej gärna om de är så att jag har fel. Lycka till MVH // Tobbe
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Helt som tobbe skriver 383 håller inge vidare för 800, den rekommenderas bara för 600 nuförtiden.
Du kom aldrig på tanken att prova 377an kanske hade räckt bara med det...
Hursomhelst nu har du ju gjort om den efter konstens alla regler men skulle ändå rkommendera att
nästa rem du köper är en 377a. :)
 
R

RevMan

du kan även köra på 288. det är gamla racingremmen lite billigare än 377, ska hålla riktigt bra. 377 är bredare och kommer därför ge lite lägre toppvarv.
383 på 800 är bara slöseri med pengar, min höll iof 36mil på xtrim800 med 51kammar, bara rent remplågeri långsam körning på full gas, den höll tills en slangklämma lossnade så det sprutade glycol över variatorerna. Men den fungerade inge bra under den tiden, ibland övervarvade den och ibland varvade den inte fullt.
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Måste instämma, att montera en 383 är ingen annat än slöseri med pengar. Körde sönder några 383or (nya & beg) med min rev 800 förra vintern. Till slut blev jag less och köpte en 377, där var mina "remproblem" över! Gick resten av tiden jag hade skotern!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ser ut som man får gå all in på nästa rem då... En 288 lät riktigt spännande. Erfarenheter av denna?

Kör in en 377 på andra Summiten i nuläget. Blir spännande att se hur den håller...!
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Har en rev 440 med 600 motor i, 440 tändning, variatorer, drevning osv... Kostade på mig en 288 rem, har nu kört över 300 mil på samma rem, har slitits en halv millimeter och ser som ny ut, enda jag har gjort är att linjera variatorerna, inget flytande. Om du inte har lufthål i kåporna så gör såna direkt, hjälper mycket.

Så min kommentar om 288 remmen är att den är grym, för jag har inte vart speciellt snäll på den, mycket crossbana och lös snö!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om man bor nära Finland så rekommenderar jag en tripp i till Lakkapää för att köpa remmar ! När jag hade Lynxen small en rem och jag hade bara en sliten jävel kvar. Efter att ha hört nå rykten om att remmarna är mycket billigare i Finland så hoppa ja in i bilen och blåste iväg till Finland. Och mycket riktigt, det var gode billigt, 1027:- för TVÅ 377 remmar !!

Så med en resa på 8mil tur och retur i farsans jobbar bil spara jag ganska mycket pengar ! ;)
Ett litet tips till dom som bor nära Finland !
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
har oxå 288:an iofs på 600:an med ventkit. Den är lite mjukare än 377:an och aningen klistrigare.

383:an är ju erkänt värdelös , speciellt till 800:a
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Min 600 e-tec käkade en 383 på 60 mil, men 377:an stod emot 140 mil utan tendenser (sen sålde jag).

HX40 ovan, som jag kör en hel del med, tuggade ju hur många 383:eek:r som helst med sin rev 800 -04, innan han stoppade dit en 377 som höll resten av säsongen - hur många mil, vet jag inte.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Har en 600 etec men iaf, den har gått 30 mil och verkar inte vara några problem, ska dock köpa en 377 och köra in den som reserv !
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hade en 600 e-tec ifjol körde med 383an 170 mil och den såg hur bra ut som helst inte minsta lilla frans så nog ska 383an hålla bra för 600. :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
1700 ramlar 288:an lös på. Ser ut som om man ska våga sig på en sådan senare... Först ska jag kapa och bränna fast lite kord på nuvarande 383!
 
R

RevMan

jag säger det här igen. kör inte 377 remmen på 600 med orginal variator, den är för hård för 600ans gjutna variatorskivor.
Efter mycket variatorfix så allt remslir är eliminerat så kan ni köra på den.
på orginal 600 kör ni 197 eller 383.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
197 remmen till 600? nån som har testat? kör nu på 383 snart 40 mil och den funkar för min körning iaf !
åkte därimot med en kompis när vi skulle till fjälls, han har en summit 800 09a, på hela resan så trodde jag att hans rem skulle smälla 4 ggr, men den har hållt hela tiden, men vissa har tur !