Sagt och gjort, där hade man inhandlat sig en Ski-Doo 800 :nuts: och som ett brev på posten kom remproblemen :eviltongue:. På byn pekar de och skrattar. Kläderna är fulla av remludd och stanken av bränt gummi har satt sig. Fingrarna ser ut att ha gått igenom kriget efter ofrivilliga mek-upplevelser i ingenmansland.
Variatorkit, noggrann linjering och flytande sekundär är nu ordnat och nästa rem är under inkörning. 3 problemfria mil, wiho!
Tipsen råder olika om vilken rem man skall använda. 377:an är tydligen bäst. En sådan har suttit i reservhållaren, men att höra ljudet av 2060:- nästa gång det smäller, eller att bara se luddet leta sig ut genom ventilationshålen (jajamensan.. här har vi också gjort oss för bara för att slippa värmeproblem) blir bara allt för smärtsamt.
Första remmen "166" ... Ivrig ung gosse med ticks och kramp i tummen. 3,8 mil efter köp och då antar jag att den var inkörd innan det. Ingen smäll denna gång, men ett luddigt motorutrymme och förare...
Andra remmen... "383" Tydligen ersättare till "166". Höll 20 mil innan luddet var ett faktum. Inkörningen kan jag erkänna att den inte var mycket att hurra över. Jag har aldrig någonsin förut behövt köra in en rem i någon maskin jag varit med om, så det fick bli en läxa. Bytte även denna innan det small och denna fick sitta i reservhållaren.
Tredje remmen... "166"... Lånade denna ur andra Summiten i hushållet. Antog att den var färdig att använda. Visst, den var sliten... Marchar 65 i 4dm pudersnö på en sjö och trycker på. Tre sekunder senare smäller det till och hela fanskapet är tillintetgjort förutom all kord som satt sig innanför primären. "383":an ovan åker på och håller två mil innan den säger upp sig totalt, vänder sig och tar semester. Det blev fläktsummit som fick dra hem en skamsen Powertek..
Nu sitter det en "383" i den igen. Vårdar den ömt och ser snart att jag lyckats kladda fast den yttre tråden till en jämn och fin yta; vad jag lärt mig är tecken på en inkörd rem. Variatorkit har införskaffats, motorn har jag försökt linjera med ski-doos otroligt lyxiga linjeringspinne (nej... inget nobelpris är den värd iallafall) och nu i dagarna har sekundären gjorts flytande. Spänningen stiger...
:eyebrows:
Variatorkit, noggrann linjering och flytande sekundär är nu ordnat och nästa rem är under inkörning. 3 problemfria mil, wiho!
Tipsen råder olika om vilken rem man skall använda. 377:an är tydligen bäst. En sådan har suttit i reservhållaren, men att höra ljudet av 2060:- nästa gång det smäller, eller att bara se luddet leta sig ut genom ventilationshålen (jajamensan.. här har vi också gjort oss för bara för att slippa värmeproblem) blir bara allt för smärtsamt.
Första remmen "166" ... Ivrig ung gosse med ticks och kramp i tummen. 3,8 mil efter köp och då antar jag att den var inkörd innan det. Ingen smäll denna gång, men ett luddigt motorutrymme och förare...
Andra remmen... "383" Tydligen ersättare till "166". Höll 20 mil innan luddet var ett faktum. Inkörningen kan jag erkänna att den inte var mycket att hurra över. Jag har aldrig någonsin förut behövt köra in en rem i någon maskin jag varit med om, så det fick bli en läxa. Bytte även denna innan det small och denna fick sitta i reservhållaren.
Tredje remmen... "166"... Lånade denna ur andra Summiten i hushållet. Antog att den var färdig att använda. Visst, den var sliten... Marchar 65 i 4dm pudersnö på en sjö och trycker på. Tre sekunder senare smäller det till och hela fanskapet är tillintetgjort förutom all kord som satt sig innanför primären. "383":an ovan åker på och håller två mil innan den säger upp sig totalt, vänder sig och tar semester. Det blev fläktsummit som fick dra hem en skamsen Powertek..
Nu sitter det en "383" i den igen. Vårdar den ömt och ser snart att jag lyckats kladda fast den yttre tråden till en jämn och fin yta; vad jag lärt mig är tecken på en inkörd rem. Variatorkit har införskaffats, motorn har jag försökt linjera med ski-doos otroligt lyxiga linjeringspinne (nej... inget nobelpris är den värd iallafall) och nu i dagarna har sekundären gjorts flytande. Spänningen stiger...
:eyebrows: