Renegade x 800r brusten primärfjäder?

Vicb

Rookie sledder
30 jan 2018
7
0
1
Som titeln lyder så är jag lite fundersam på om jag har tänkt rätt eller om det kan vara något annat, skriver nedan vad som hände:
Åkte ut o körde och då skramlade det lite från primären, stannade vid en myr och när jag ska köra iväg så smäller det till i variatorn. Efter det så är den väldigt seg i starten och när man väl börjar köra så vill den inte frikoppla när man försöker stanna igen.
Jag och min polare misstänker att det är fjädern som har gått av men det finns nog kunnigare folk här som kanske säger nåt annat?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ett väldigt vanligt fel är att rullarna i sekundären ger upp. Då blir det som att starta på 3ans växel och skivorna går inte ihop som dom ska. Titta in i helixen så ska du se 2 bruna rullar.

Vill inte frikoppla? Som att den drar av sig själv på tomgång?
Om problemet är i primären så kan det vara en dålig bussning också som spökar

Vicb

Rookie sledder
30 jan 2018
7
0
1
Aa precis den drar på tomgången. Är det något som man kan fixa själv om man inte är nån hejare på variatorer? Och är det en bra idé att köra den om man kör lugnt? Skulle behöva få hem den då den står i skogen för tillfället

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om den drar på tomgång är det troligen primärfjädern som är av.

Det går att köra med skotern, ingen fara på det viset.

Att byta fjäder går bra för en som inte har tummen mitt i handen.
Men du måste av med primärvariatorn. Då behöver du en avdragare, eller så kör du "vattentricket" tillsammans med originalbulten som håller primärvariatorn.
Fjädern sitter i yttre skivan under en fjäderkopp.