Rengjorde förgasaren.....

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej
i helgen var ja ute och körde, fick problem då bensinen tycktes rinna genom motorn. Hursomhelst så tog jag lös förgasaren, fick också se att förgasarflensen var mycket sliten. Bytte förgasarflens och rengjorde förgasaren. Har blåst ur den som alla tipsar om på forumet. Men när jag öppnade flottörhuset (tror det kallas så), alltså den gula burken som sitter med en mutter på undersidan av förgasaren, så ramlade nålen och pinnen som håller flottören ut och landade i min hand.
Ska det vara så att dom sitter "löst" eller har förgasaren på nåt sätt gått sönder? Som sagt blåste jag ur den och sen började motorproblemen. :bawling: När jag nu startar skotern, så går den igång efter 10-15 ryck. När den väl lyckas starta så skjuter tomgången upp i 3-4000 varv och skotern börjar åka frammåt, utan att jag rört gasen. Sen dör den. Kan nån ge mig tips på vad jag ska kolla efter eller om jag har kopplat nåt fel..
Vet ju inte riktigt hur inställningarna ska vara på tomgången och luftskruven. Har inte rört dom. Det enda jag har skruvat på är skruven till gasvajern, så jag tror att den är lite felinställd. Vet nån hur den ska stå?
jag har en Yamaha XLV 540- 1988.

Tacksam för svar...

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Är du säker på att du monterat flottören åt rätt håll? den kanske sitter fel och stryper soppa tillförslen förtidigt ?
Ang gasvajern så kanske du råkade spänna vajer förmycket såatt tomgången höjs ? Kolla även att packningen/oringen runt flottörkoppen inte ligger fel så förgasn läcker.

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
hej,
tack så mycket för svaret. Ska kolla upp de sakerna. Alltså det var första gången jag demonterade en förgasare, och fick sätta ihop den "på känsla". Så det är mycket möjligt att jag satt nåt åt fel hål.
När jag kollar o-ringen på sprängskissen så ser den ut att vara lös. På min förgasare så sitter den fast...Kanske ska ta o skaffa en ny sån. Men vad tror du om den där pluppen som sitter i förgasaren, vad är den till för och ska man ha 1 eller två ? (jag har en)

//i

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Ser du den där "muttern" som sitter till höger....vad är den till för? När man rengör förgasaren ska man lossa den, och är det viktigt att den skruvas tillbaka i exakt samma åtdragning ?(typ som luftskruven som sitter på förgasaren?)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

jag vet inte vad dendär "pluppen" är tillför tyvärr ! :) i röret i mitten sitter huvudmunstycket i förgasaren ! det är som en bult med ett konsikthål i mitten , där suger motorn i sig soppa från flottörkoppen ,hålet när du Plast muttern till höger är nog tillför att hålla lågfartsmunstycket påplats ?