Renov bara dämpare?

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
är det sådana på min enduro 500 98:a i framvagnen? rena cykelpumparna!
nya orginalare kosta ju extremt mycke..
nästa som engans

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
har även en frågan ang variatorn..
hör som det kommer därifrån iaf..
har bara hört ljudet när jag motorbromsar och det låter som ett rassel fast inte som något lager eller liknande utan som det skulle spreta något metallstrå som "rasslar" lite

riktigt svårt att förklara...
men skotern har gått 580mil och den växlar som den ska..
är det dax för renov av variatorn eller är det bara att köra?
kanske ska låta så...
jag har ju inte ägt en skoter tidigare

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Jag kan inte svära på att det sitter likadana dämpare på din som det sitter på Rave från samma år men jag är ganska säker på det. WP-dämpare, de är bra och de är renoveringsbara. Kostar cirka 500-600 kronor per dämpare.

Rasslet kan ju vara kedjan kanske? Prova spänna den. Dra åt justeringen för hand, det ska inte vara absolut spänn men dra med fingarna. Kolla oljestickan när du håller på, kan vara mycket metallspån, ett oljebyte kan vara på sin plats.

TRA-variatorerna ska tydligen hålla ganska bra för slitage, men en genomgång och rengöring skadar inte, det bygger upp massa dammrester från remmen. Nya glidklackar i sekundären kostar inte många kronor. Ny sekundärfjäder kan vara lämpligt efter några säsonger (nu för dig alltså), kostar 375 spänn eller så.

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
alltså det låter inte som en kedje rasse utan som om något fransat sig oh piskar lite mot något on du nu fattar...

som ett swissnade ljud