Renovera 800HO PowerTEK - vad byta/göra?

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Har en 800 PowerTEK -07 med 990 mil på mätaren som jag har tänkt att renovera i sommar, i förebyggande syfte. Har inte haft några som helst problem med den, som dock verkar vara vanligt, men vill vara på den säkra sidan inför vintern. :)

Så, vad ska jag byta och göra? Tänker göra det seriöst och utan att bry mig alltför mycket om vad det kostar. Det jag kan komma på är:

- Kontrollera och ev. rikta vevaxeln
- Byta dom yttre vevaxel-lagren (dom Isoflex-fyllda)
- Byta kolvringar (sitter Wiseco på min med ca 400 mil, lönt byta även kolv?)
- Samtliga packningar till motorn

Tips mottages tacksamt!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
sitter 2 lager ytters på varje sida av veven och det är dom inre av dom 2 som har den inbyggda packboxen som brukar pajja så dom är dom vicktigaste lagrena men byter du alla fyra skadar det ju inte =)

Ja rickta veven är bra för dom är alltid mer eller mindre krokiga. kolla också så inte vevstakslagrena börjar bli dåliga med tanke på milena.

Jag tycker ca 500-600 mil är ganska lagomt innan kolv byte och dina har snart gått det så jag skulle bytt dom. om du trotts det inte byter dom så byt absolut kolvbultslagrena.

och vevaxel packboxarna.

När du ändå har motorn ur så kolla motorfästena ett av mina var dåligt på en 600cc efter 600 mil.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
därför kolven slits så kolvspelat ökar och då börjar den slå fram och tillbaks i cynlindern när kolven vänder ända tills undre så kallade "kolv skirten" slås av och trillar ner i vevhuset och då behöver jag nog inte säga vad som händer =)

Förr i tiden slets även kolvringarna mycket så dom började gå dåligt när kolvarna/ringarna var slitna men dagen hårdemtallsringar och bättre oljor slit normalt inte ringarna ut innan det ar dags för kolvbyte.

Beroende på kör sätt, antal kallstarter mm slit kolvarna olika mycket så t.ex en cross skoter kör du inte länge innan du byter medan en turing skoter lätt kör 1000mil men på en vanlig lek skoter brukar ca 500 mil vara en tummregel.

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Tack för svaren och tipsen. Har beställt nya Wiseco-kolvar nu och kommer även att byta kolvbultslagren.
Hur känner man om vevstakslagrena är dåliga? Visst får dom glappa i sidled men inte upp och ner?

Undrar också vart man ska lämna veven om man vill få den riktad samt byte av alla lager?
Har förstått att det är ingen man gör själv, byter de inre lagren alltså...

Mvh

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Precis stakarna får röra sej i sidled men kan vara lite svårt att känna om dom är glappa. brukar kännas tydligt om man lägger vevpariet på en bänk och håller fast ena staken mot bänken och tar 2 fngrar, en på varje sida av vevstaken och försöker "rulla""Rucka" vevpariet fram och åter. då brukar det kännas tydligt om det är något.

Kanske inte den bästa förklaringen men brukar inte kännas om det är lite glapp om du bara tar tag i staken och drar den upp och ner.
Men låt firman som ska rickta den och ev byta lagren åt dej kontrolera dej om du är osäker.

Vet ej vad det finns för firmor där du bor men dom flästa ducktiga skoter verkstäder gör det eller en bra motorrenoveringsfirma.

Du behöver nog däremot inte byta alla lager om det inte är något fel på dom. men med tanke på hur långt den gått kan det vara ide att byta isoflex lagrena som har packboxen inbygg.