Renovera dämpare själv och insugsgummi?

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej:
Jag undrar om det går o renovera dämparna själv på min lynx racing 04a?

Det är boggiedämparna som ska renoveras och dem har en extern olja/gas behållare..

Vilken olja eller gas behövs?
Hur går jag tillväga?
Blir resultatet bra om man gör det själv?

Sista frågan jag vill ha svar på: vart kan jag köpa insugsgummi för ett bra pris på internet?
Går även bra att köpta från utlandet.

mvh glenn

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har hört med dem och 10 andra företag och 1 firma kunde fixa men då kostar det 3000kr..
Är det någon som vet en billig hemsida från staterna?

mvh glenn

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Sök, finns väldigt många som ställt samma fråga ang. gummina och det finns även väldigt många länkar till butiker i staterna.

Ang. dämparna är det inte så lätt att göra själv vad jag förstått, har aldrig tordas mig på det själv. Finns lite guider här och var om du googlar och ev. söker på några forum. Lämpligtvis skickar du den på renovering..

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Stötdämpar renov:
Det finns en olja på Statoil som heter 131 el. 31 tror jag. Det är iaf. en olja för bakgavellyftar som tål låga temperaturer ,Finns även i flaskor som det står Öhlins på,,,. Den kan du stoppa i dämparen, men sen ska du ju i med gas Nitrogen (samma som fylls i bildäck nu för tiden) el. används för provtryckning av ac anläggningar. Om du har dämpare med vanlig typ bilventil för fyllningen av gasen är det nog inga större problem, men har du typen där man ska sticka in en nål så måste du köpa en sådan utrustning (ca1300kr) Sen är det lite dribbel med att fylla rätt oljemängd och fylla gasen till rätt tryck. Men men det går, en polare håller på att lära sig nu.

Utrustningen kostar kring 2500kr med gasklocka osv. sen kostar gasflaskan några kr att hyra per dygn + en fyllning ca 450kr och sen oljan.

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej.. Grannen hade saker till att fixa dämparen.
Vart får jag tag på fakta om hur mycket olja/gas det ska fyllas på med?

mvh glenn

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
har du någon sida där man kan få lite mer fakta om vad som är bra o tänka på när man håller på..
Det går att mäta, när dämparen är helt intryckt så får inte kolven med
shimspaket ta i gas skiljekolven ska va ett par mm emellan. På en Rev ska gastrycket vara 18bar, men det är lite olika. Kolla på dootalk forumet där finns det utdrag från ski doos racinghandbok om std. renovering.