Renovera eller byta Rotax 503 ?

Anga326

Ny medlem
7 feb 2016
4
0
1
Hej

Ny på forumet, och nygammal skoterägare.

Köpte mig en Lynx 5900 -86 med en värmenypt 503 för ett tag sedan och vill ha lite råd nu hur man ska göra.
Skotern köpte jag billigt, mattan är bra, boogien genomgången och motorn var nyrenoverad när den nöp. Allmänskicket är väl ok.

Har nu rivit den och ena vevstaken har gått av, topplocket är fullt i jack, men cylindern ser OK ut. Nöp/skar på den bortre cylindern från fläkten sett.

Fick tag i en 503 av en kompis, och tänkte bara byta, men det visade sig att den motorn har brytartändning medans min har CDI.
Har kollat runt på forumet och förstår det som att det inte bara är att flytta över tändningen?

Så, mina tankar går såhär:

*Byta tändning från brytare till CDI, och få en motor jag inte är helt säker på skicket, och vet det inte heller förens tändningen är bytt (motorn är väldigt billig men inte startad på många år)

*Köpa ''rätt'' motor på t.ex blocket, samma där med skicket men förhoppningsvis kan man hitta en som nyligen varit / är i drift.

*Totalrenovera den befintliga motorn

Jag vill gärna ha lite tips och råd om hur jag ska gå tillväga, jag hade inte tänkt att lägga en förmögenhet på skotern/motorn utan tänker mig runt 3000:- för att få snurr på den igen.

Mvh

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.172
1.006
113
Stora Blåsjön
Egentligen det enda rätta är att renovera den du har för då vet du att motorn är grej. Dock kan det bli lite dyrare än 3000kr, beroende på vad stakarna kostar till denna och att resten verkligen var renoverat när du köpte den.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kan du inte bara plocka vev/kolvar och topp från den andra 503:an, för det tror jag borde passa fast det är en äldre snurra

Anga326

Ny medlem
7 feb 2016
4
0
1
kan du inte bara plocka vev/kolvar och topp från den andra 503:an, för det tror jag borde passa fast det är en äldre snurra
Jo vore ju smidigt. Kan någon bekräfta att det går att flytta över vev / stakar / kolvar / cylindrar och topplock utan att något inte passar?

Gjorde man så, kan man ju köpa packningssats samt lager och packboxar och byta.