Hejsan!
Har postat detta inlägg på "Retroskoter" också, men detta forum verkar mer välbesökt och alla tips jag kan få är högst välkommna!
Jag har fått igång min nyinköpta Aktiv Blå (med Sachs SA-290 motorn) och den funkar hjälpligt.. Funderade dock på att försöka renovera den i sommar så den blir i bra skick istället för "hjälpligt skick".
Jag är väl ingen överdrivet erfaren mekaniker men med ett lantbruk med äldre maskiner så blir ju en viss del mekande en nödvändighet.. Frågan är nu hur pass svårmekad en sådan skoter är..?
Det jag skulle behöva göra är att kolla över växellådan, dels är det väldigt svårt att få i växlarna, speciellt 2:an. Ibland så liksom skrapar extremt otrevligt när man ska försöka få i växlarna, ska man få i 2:an är det mer regel än undantag. Oftast får man döda skotern först innan man slår i tvåans växel för att överhuvudtaget kunna få i den.
Det andra med växellådan är att den läcker olja, vet dock inte exakt vartifrån det läcker än. Någon som har några tips/tankar/idéer omkring skrapet i växellådan?
Sedan funderar jag på om man bör kolla över motorn när man ändå är i farten.. Inte för att det verkar vara något fel på den, men det kanske är saker som ofta är slitna dåliga som man ändå bör byta på den?
Sedan blir det nog en allmän uppsnyggning av den, ny lack och nya dekaler. Klä om sadeln och fixa en ny ruta.
Någon som vet om det går att få tag i Aktiv-dekaler? Det var ju i.o.f. ingen jättekomplicerad logotype de hade så det går väl till nöds att rita den själv och lämna in för tryckning på en plastfilm.
Har postat detta inlägg på "Retroskoter" också, men detta forum verkar mer välbesökt och alla tips jag kan få är högst välkommna!
Jag har fått igång min nyinköpta Aktiv Blå (med Sachs SA-290 motorn) och den funkar hjälpligt.. Funderade dock på att försöka renovera den i sommar så den blir i bra skick istället för "hjälpligt skick".
Jag är väl ingen överdrivet erfaren mekaniker men med ett lantbruk med äldre maskiner så blir ju en viss del mekande en nödvändighet.. Frågan är nu hur pass svårmekad en sådan skoter är..?
Det jag skulle behöva göra är att kolla över växellådan, dels är det väldigt svårt att få i växlarna, speciellt 2:an. Ibland så liksom skrapar extremt otrevligt när man ska försöka få i växlarna, ska man få i 2:an är det mer regel än undantag. Oftast får man döda skotern först innan man slår i tvåans växel för att överhuvudtaget kunna få i den.
Det andra med växellådan är att den läcker olja, vet dock inte exakt vartifrån det läcker än. Någon som har några tips/tankar/idéer omkring skrapet i växellådan?
Sedan funderar jag på om man bör kolla över motorn när man ändå är i farten.. Inte för att det verkar vara något fel på den, men det kanske är saker som ofta är slitna dåliga som man ändå bör byta på den?
Sedan blir det nog en allmän uppsnyggning av den, ny lack och nya dekaler. Klä om sadeln och fixa en ny ruta.
Någon som vet om det går att få tag i Aktiv-dekaler? Det var ju i.o.f. ingen jättekomplicerad logotype de hade så det går väl till nöds att rita den själv och lämna in för tryckning på en plastfilm.