Renovera Fox Float hemma...?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Tänkte höra med er vart man kan få tag på packningsatser och lämplig olja. Samt ev. sprängskisser o "service manual" om det finns.

Skruva isär en av mina dämpare som jag hade liggandes idag av ren nyfikenhet o de va ju inte alls något speciellet de där.

Så ska börja dona med dom själv ist. för o betala 1000kr per sesogn i för någon annan ska göra det åt mig.;)

Mvh Rasmus

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lämplig olja är "vanlig" dämparolja och Fox Fluid (till air sleeven).

Sprängskisser hittar du på Brown's Leisure World.
Gå på '05 F7 för vanlig Float, '05 SnoPro 440 för Float X med komp-/returjustering och kort res. och '06 SnoPro 600 för Float X med lång res, utan kompjustering.

Försök hitta någon AC Service Manual från '05 för nedladdning så har du servicemanual där.

Packningar är jag också lite nyfiken på vart man kan få tag på, till bra pris.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Finns också nått på http://service.foxracingshox.com/powersports/index.htm
Ja krokade till övre örat/fästet på en dämpare så ja mailade å frågade om det var normalgäng på locket och om dom locktite'at när dom skruvat på det.
Fick till svar att "You will need a handful of special tools and skills in order to complete the repair" ja ja fick väl vänta tills ja fick det nya locket å så använda värmepickan ändå.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Finns också nått på http://service.foxracingshox.com/powersports/index.htm
Ja krokade till övre örat/fästet på en dämpare så ja mailade å frågade om det var normalgäng på locket och om dom locktite'at när dom skruvat på det.
Fick till svar att "You will need a handful of special tools and skills in order to complete the repair" ja ja fick väl vänta tills ja fick det nya locket å så använda värmepickan ändå.

På Fox har de en servicetekniker som heter Lars Matheney, som är svensktalande och jävligt service minded.
Tänk om jag skulle ha hittat hans mejladress här någonstans... Men hursomhelst så är det han man ska prata med om man har minsta lilla fråga, man får ALLT förklarat för sig.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
servade mina WE själv i veckan, bytte olja, nån oring, lufta och fyllde nitrogen. busenkelt bara man har tillgång till serviceinfo som gastryck, djup på flytande kolv osv. kommer aldrig lämna ifrån mig en dämpare iaf. vilken skillnad sen!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
servade mina WE själv i veckan, bytte olja, nån oring, lufta och fyllde nitrogen. busenkelt bara man har tillgång till serviceinfo som gastryck, djup på flytande kolv osv. kommer aldrig lämna ifrån mig en dämpare iaf. vilken skillnad sen!
Bara påfyllnadutrustningen man saknar i garaget, men det blir garanterat en investering av det i sommar!

Visst är det enkelt för en hemmameckare?
Vissa trångsynta stackare hävdar att det är full rocket science med att serva dämpare. :laugh:

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Bara påfyllnadutrustningen man saknar i garaget, men det blir garanterat en investering av det i sommar!

Visst är det enkelt för en hemmameckare?
Vissa trångsynta stackare hävdar att det är full rocket science med att serva dämpare. :laugh:
jag använde nitrogentuben vi har på jobbet för att provtrycka AC på bilar, det sitter trykregulator med klockor på den, jag gjorde ett hemmagjort munstycke jag satte på den.

tog en anslutning från en skrotad lågtrycksledning och plastade fast en kanyl i den, fungerade görbra.

Och, jag trodde verkligen inte att det var så pass lätt, jag tänkte lämna ifrån mig dom först men jag hade alltför stor ångest att betala 690kr/st plus material..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Statoils hydraulolja 131 är såpass nära Öhlins dämparolja man kan komma och till en bråkdel av priset, funkar skitbra.