Renovering av vevaxel, ca kostnad?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.
Tänkte höra om det är någon som vet vad det kan kosta att byta ramlager och pressa ihop vevaxeln på firma?? Ett ca pris kan man väll säga eftersom det lär kosta lite olika på olika ställen, men på ett ungefär vill jag veta :)

MVH//Glenn
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vill minnas att jag pyntade 1.800:- för riktning, balansering och svetsning hos Westboms Mekaniska i Gammelstad.

Fick ohejdlöst dyr offert från Motormecano i Skellefteå, men då plockade de isär hela veven och svetsade eftersom att de satt ihop den igen.
 

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
Jag lämnade in min hos Bäcks motorslip (Sundsvall) för några veckor sedan.
De tog 2300:- för byta av två inre lager. Kanske där du tänkt lämna in din vev Glenn?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Yes det är där jag ska lämna in.. Dock byte av 7 lager :O så känns som att det är färdigåkt i vinter och man får kirra det i sommar då jag inte är gjord av pengar direkt :(
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har köpt en begagnad vevaxel men vill byta ramlagrena då jag anser att dom inte är 100%, Skulle dock gå att köra med dom utan problem, men som sagt, vill ha allt helfräscht :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hehe jao men så ska man ju ha packningar, nya insugsgummin samt att vevaxeln är isär pressad så den måste pressas ihop, så det blir ju lite pengar endå :)
 

Falske

Medlem
20 mar 2009
14
0
1
skellefteå
Min vev hade delat sej så mycket att tändtiden på 3:ans cylinder missade vilket resulterade i eviga tändstiftsbyten där, tänkte aldrig på vart vibrationerna kom ifrån.....hur som helst så såg jag av ren tillfällighet att variatorn liksom vobblade när jag drog i snöret, här snackar vi ordentligt krokig, helvetes skrot tänkte jag. Med lite tid kvar på säsongen och små medel i plånboken så har nöden ingen lag. Jag slet omg. ut motorn och vände den upp och ner öppnade botten och så att tappen närmast variatorn höll på att glida ur. Bara en sak att göra, ut med veven och bort med kolvarna och snabbt iväg till motormecano, efter två dagar och 800 spänn fattigare var skotern igång igen. Bytte inga lager, köpte inga packningar, lagren var iofs som nya men en cylinderfotspackning pajade så jag tog ett tomt paket JOKK bärdryck och skar ut en egen packning, jag lovar att skotern har fått tillbaks ca 25 HK efter vevaxelriktningen, nu går den något alldeles förbannat bra, skotern är en RXL från 91