Renovering/service 500ss

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Tja!:)
Har en ski doo tnt 500ss xp -08 som rullat ca 750 mil nu. Tänkte kolla om ni grabbar/flickor vet om det är bråttom att renovera/serva (kolvbyte, vevlager osv...)?
Har hört att man ska renovera/serva den mellan 700-900mil, men jag tycker det låter tidigt med tanke på att man åker ju minst 1500 mil med en 2-takts motorcykel som är lika högvarvig utan att renovera/serva den? men en skoter slits väll kanske mycket hårdare antar jag.. :eek:hwell:
Sen undrar jag också om det finns något speciellt kännetecken som gör att man vet att skotern måste renoveras/servas?

tack för svar!:ciao:

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Jag vet att en skoter slits mycket mer, men 10 ggr så mycket vet jag inte om jag kan hålla med om... det skulle ju betyda att man byter kolvar på motorcyklar vid 7000mil medan man byter vidd 700mil på skotern... jag tror det där är lite överskattat ja. det beror ju också på hur man kör. det är klart om maskinen går för fullt hela tiden så måste den ju naturligtvis renoveras, men min har varit till största delen tjejkörd och jag är ingen "freerider" direkt, så jag tar det ganska lungt. Men frågan är hur pass illa skick skotrarna börjar bli runt 700 mil? ja menar, det som oftast händer är ju att vevlagren blir slut, nållagren och kolvbult samt kolvarnas "räfflor" blir utnötta så att smörjning och komp försämras... men har du renoverat så du vet hur den såg ut efter ca 7-800mil?
10 mil på mc är som 1 mil på skoter!