Renovering Venture 700 -99 (redtop)

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Hej!

Dags för mitt första inlägg här, självklart blir det massa frågor då jag inte hunnit lära mig tillräckligt...

Precis blivit ägare till en VT700 som ä så länge är en sjukt kul maskin.
En del klagar på lössnöegenskaperna men tycker den går riktigt bra så länge man vet hur man ska köra.

Nu till frågorna osv...
Tänkte renovera upp den då jag känner ett visst obehag hur den förra ägaren måste ha misskött skotern. Exempel: Hela kylvätsketanken var påfylld med olja ist för kylvätska. Fått ur det mesta iaf nu utan att tömma systemet...

Är van skoterförare men inte testat så många modeller, tycker skotern går bra men hade nog större förväntningar.

Plastskidorna är dåliga så det blir lite bredare plastskidor (läs: gubb-beslag, haha!) monterade innan nästa säsong. Nya slides skall även monteras och tänkte gå igenom lagren i boggiehjulen å byta ut vid behov. Den har svårt att gå tillbaka till fullhöjd i boggien efter man kört även fast jag fettat in allt ett par gånger. Så en ny gasdämpare å en ny fjäder skall på... Fått hem dem men saknar fjäderfästen, hoppas att de som sitter på nuvarande dämparen passar? Tips?

Även renoveringssatser för båda variatorerna är beställda och skall gås igenom under sommaren.

Nu till det svåra, skotern har bara gått 600mil men jag tänkte ändå byta kolvringar, kolvar osv.. Vad är det för foder i dessa cylindrar? Går det att lämna in å hona dem eller är det bara att byta kolvar..? Man behöver väl tömma kylsystemet för detta...?

Reed ventiler tänkte jag även byta - något man ska tänka på där?

Vet inte om jag själv vågar gå igenom förgasarna så mycket utan kanske lämna in den efter allt är bytt för en rengöring, kontroll av bestyckning och justering av allt..?

Tacksam för alla hjälp och tips jag kan få.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jag skulle spola igenom kylsystemet om jag var du, kedjehuset nämner du inte alls, byt olja där. Många ha för sej att skotrar ska fjädra ut helt? Det är naturligtvis inte så utan skotern ska såklart fjädra åt båda hållen. Öppna motorn kan du ju göra om du har sjukt lite och göra. Jag skulle vänta 200 mil om den går som den ska.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej! Vilket bra initiativ med renovering - det blir som en ny skoter.

Motorn behöver du inte bekymra dig om, redtopen är sanslöst välkonstruerad vad gäller kolvar och cylindrar, det finns många exempel på 1500 mil med bra kompression osv utan att öppna den. Förgasargummina bör du förstås kolla. Rengöring och justering av förgasarna är alltid en bra idé.

Växellådan kan du öppna och se efter hur lager osv ser ut. När du ändå håller på kan du lika gärna byta bägge drivaxellagren samt det övre lagret i växellådan. Kostar några hundra och då är det nytt även här. Allt är robust och överdimensionerat, men byter man inte oljan och smörjer drivaxellagret på vänster sida slits de, ett haveri kan orsaka följdskador. Inget svårt jobb heller.

Ett enkelt sätt att verkligen förbättra dessa maskiner är att montera en enkel boggieförlängning på skenorna och en 365cm matta med 32mm kammar. Dels blir greppet sanslöst mycket bättre på alla underlag och dels blir framkomligheten faktiskt riktigt anständig, inte minst för att den fyller ut utrymmet längst bak under chassit. Mattor hittar man i nyskick billigt, tex från en Nytro XTX med 2,52 delning. Glöm inte nya slides samtidigt.


Du får en skitfin skoter för ganska lite pengar (men en del jobb) som kommer att ge dig många trevliga timmar på snön. Det är främst fjädring och körställning som känns lite gammalmodig om man vant sig vid moderna skotrar, å andra sidan går den som en modern 600 ungefär men har snabbare gassvar, trevligare motorljud och inga som helst vibrationer. Lägg krut på dämpare och fjädrar samt korrekt justering av detta efter dina körförhållanden så har du en bra multimaskin som funkar till det mesta utom den djupaste lössnön.

Och allt detta utan krångel. :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Olja i kylsystemet låter inte alls roligt. Gummit på insidan av kylarslangar är ju s k EPDM-gummi, som är gjort för att tåla hetvatten och glykol, men det är inte alls oljebeständigt.

Jag föreslår följande:

1) Ta loss expansionskärlet och diska ur det ordentligt med diskmedel och hetvatten. Kör det gärna i diskmaskin, stoppa maskinen i slutet av diskningen innan den tappar ut diskvattnet för att börja skölja, och borsta ur det då, när oljeresterna är ordentligt upplösta. Låt sedan expansionskärlet vara med i sköljningarna. Andra smådelar som är lätta att ta loss, t ex påfyllningslock, termostat, lätt lossade slangar, kan också få gå med i diskmaskinen.
2) Fyll kylsystemet med vatten och något olje- och fettlösande, t ex ett bra handdiskmedel. INTE maskindiskmedel, det är starkt alkaliskt och angriper aluminium. Kör motorn en stund med diskmedelsblandningen i kylsystemet, så länge att termostaten öppnar och allting, även returledningen från kylarna, har varit genomvarmt en bra stund.
3) Skölj systemet med rent vatten flera gånger, tills det som tappas ut inte längre skummar eller smakar diskmedel. Varmkör motorn i samband med varje sköljning.
4) Fyll med vatten och rätt sorts glykol.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Som redan nämnts så renoverar man inte en yamma trippel före 1000mil och man byter inte reedventiler de går minst 1000-1500 mil utan probbs. Variatorerna håller bättre än alla andra märken variatorer så kör minst 1000 mil med dem också. De enda jag skulle göra är att tvätta ur kylsystemet noga för om de är lilla minsta olja i där så skummar vattnet och den kyler för dåligt.
"OM" motorn startas så oljan gått runt i kylsystemet så skulle jag sopa i petrolium avfettning blandat med hetvatten och spola igenom hela kylsystemet samt motor allt i ett. Upprepa med avfettning flera ggr samt skölj noga. Maskindiskmedel är nog också en bra ide efter avfettning. När du är klar så häll genast i glykolvatten så den inte står o ärgar inv kör motorn genomvarm. Om den skummar så får du byta ut allt kylvaten igen tills den slutar skumma de kan bli några ggr i värsta fall.
Boggin kan man kolla igenom så inga hjullager håller på skära. Byta drivaxellager på vänster sida är också en bra försäkring.
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Oljan i kedjehuset bytte jag direkt då jag fick hem den, precis som tändstift och rem. Gick även igen den med att fetta in alla smörjnipplar 2ggr.

Varför jag funderar på att byta ut kolvar och fräscha upp den är för att jag anar att den blivit otroligt misskött och den går väldigt dåligt. Kommer snabbt och lätt upp i 110 typ men sedan är det stopp...
Har nu helt ny kolvsats men detta får kanske ligga på hyllan tills jag fått göra kompprov.

Även om man kör på en hård led så "smäller" det i boggien(det känns men låter igen), dvs inget som beror på dämpare. Den närmare jag kan förklara det som är som då man har en lastad släpvagn på en bil och kör tungt och i gupp.

Det där med kylvattnet lät inte alls trevligt måste jag säga :(
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har du nu lika kolvar mm hemma så byt, finns ju inget som säger att den bara gått 600 mil. Men startar den bra och går jämnt och fint på tomgång så är det nog inga problem i motorn. Men har du lika allt så är de bara byta, man kan aldrig byta för tidigt men för sent kan man göra, och då kan de bli mycke dyrare.

Men att den inte drar ordentligt beror nog på variatorer som vill få sig en renovering
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Gjorde ett komp-test, 9,1 på alla cylindrar. Detta borde vara helt ok...? (Dvs låta kolvarna m.m. ligga å vänta ett par hundra mil. Vad tror ni i övrigt...?
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Så en uppdatering här nu då.

Målat upp en del ytor som tex. skidorna, kastat på en ny nummerskylt och tagit bort den som satt på rutan. Blev även ett bukskydd som jag popnitat fast och ett par nya stag i famvagnen som hade sett sina bästa dagar (krokiga). Nya cormantstål och breda "lappbeslag" fick installeras.

Två nya gasdämpare i boggien och passade på att byta ut två boggiehjul ink lager.

Skall väl justera fjädrarna I boggien nu men en tanke slog mig:
Skall jag ha samma avstånd på fjädrarna som orginal? (så gjorde jag nu)
Dvs mätte avståndet som fjäderspänningen var justerad på orginal oljedämparna och ställde in de nya gasdämparna exakt likadant.

Den främre dämparen kändes lite längre (kanske bara en känsla) så skruvade ut balataremmen minimalt - hur vet man hur denna skall justeras för bäst resultat?

(Härnäst blir det att tömma kylsystemet och rensa ur med rengöring och spola ur för att sedan fylla på med ny fräch glycol. Byta en packning för avgassystemet och se över och rengöra variatorerna. Har ett "renoveringskitt" för båda variatorerna men som är köpt typ pirat på sledstore/skoterdelen - är detta "skit" eller kan man använda detta..?)