Reparera matta?

Lars G

Medlem
4 jan 2008
10
0
1
Nebo
Kan någon råda mig - jag har ett brott mellan två sektioner på den yttre delen av en gammal matta till en Aktiv 600 och undrar om någon kan tipsa mig på en enkel reparation. Eller är det bara att köra vidare / skrota den?

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
de går ju att ta tex en del av ett stadigare spännband och bulta fast det men genomgående bult i lämplig längd. men skulle nog inte se det som en permanent lösning. egentligen lika å byta ut den.

hägglund81

Medlem
22 apr 2007
46
0
1
skellefteå
jag råkar ha 2 fräscha mattor till en skidoo alpin dubbelbandare från -70 talet som jag skulle kunna sälja billigt om en av dom skulle passa din skoter

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det ska vara om du på något vis knyter ihop med ståltråd eller spänner med spännband. Annars kan det vara lika bra att köpa "ny" matta.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
jepp, eller så kan man testa ta 2st plattjärn (1.5 - 2mm) och nita fast. Över där vars det har gått av. Sätta några stycken brevid varandra så borde det hålla, är ju inte så mycket pulver i såna där maskiner. Men bäst är ju en ny matta

Lars G

Medlem
4 jan 2008
10
0
1
Nebo
Mattan är 600 mm bred, längden vet jag inte, men det går väl att mäta. Är någon av dina 600 mm?

Lars G

Medlem
4 jan 2008
10
0
1
Nebo
Mmm - jag tror på plattjärnen. Jag skall karva lite och se om det finns stål"armering" i den. I så fall kanske man kan göra något som liknar en larvfotslänk (eller kedjelänk). Om inte, så får jag binda ihop som du beskriver med järn och nitar över skadan.

Tack för alla förslag!

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Annars har jag hört talas om folk som lappat ihop mattan till gammelskotern med balatarem och genomgående bult.

//Dennis

Lars G

Medlem
4 jan 2008
10
0
1
Nebo
Nu vet jag - det ser ju ut som till gammaldags remskivor ungefär! Tack för tipset, den verkar hållbar nog!
/LarsG