Reservdelar XLT -94 Får man tag i det ?? Är det en ok maskin i övrigt ??

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Står inför valet o kvalet att köpa en XLT 580 års mod, 94. Finns det delar att få tag på om olyckan skulle vara framme ?? Någon som kan ge nåt tips o råd eller bara allmänna tankar om maskinen.. är det en bra maskin ??

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Står inför valet o kvalet att köpa en XLT 580 års mod, 94. Finns det delar att få tag på om olyckan skulle vara framme ?? Någon som kan ge nåt tips o råd eller bara allmänna tankar om maskinen.. är det en bra maskin ??
Delar finns det gott om då chassiet är Indy! Men även motordelar finns det bra om, kolla på bl.ocket.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Som tidigare skrev så finns det gott om delar till Indy.
Många säljs i delar, så passa på att handla då.
Även skoterdemonteringar har mycket Indy på hyllan.

I övrigt så är det en bra maskin, fin trippel under huven.
Om jag var du skulle jag dock försöka sikta en SP, -96 och framåt.
Men som sagt, en 94a är en bra maskin.

R

Robin

Sämsta Polaris trippeln som byggts, Kraftsvag och dålig driftsäkerhet

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
XLT´n går som en klocka så länge den är orginal.. Det är ju när man börjar trimma dom börjar rackla.. men det säger vill sig självt, trimma = mer skruva

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Japp.. och håller man den fräsch så.. färsch rem m.m så den inte övervarvar.

Körde själv bara portat och öppna filter.. Gick som ett skollat......
Kolvar har hållt två vintrar. En vevaxel har åkt.
Har en kompis som hade en xlt med en 650 rxl (förgasare). Skar fanimej hela tiden.

R

Robin

Polaris_Glenne: Säg inte för mkt, du har ju inte hunnit köra mer än ett fåtal mil på XLTn, problemen kommer när du väl minst anar det, det handlar inte om om, utan om när.

Polaris har aldrig byggt någon spec bra trippel motor.

XLTn (Xtra light triple) monoblock motorn är både odriftsäker, slö och tråkig.
Tycker man det är bra trycka i en sådan motor så har man inte kört mkt över 500kubik före det.

Jag tipsar dig istället om att köpa en XC -97 och frammåt om ekonomin tål det.
Framförallt får du bättre fjädring men dessutom en mkt bättre driftsäkrare och roligare twin motor istället.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Näe du har så rätt, jag har inte kört allt för många mil med min, men jag har läst runt och hört mig för osv och XLT´n ska vara ganska driftsäker om man inte trimmar dom, sen har vissa tur och andra inte.. Sen har dom ju bara ca 90-95hk kan vara därför dom inte går som en 800cc kanske ? :rolleyes: XLT´n går ju inge sämre än andra skotrar från -90 talet med runt samma effekt.

Men nu var det väll en -94 han pratade om (580 motorn) och den har jag inte läst runt och hört mig för om så den vet jag inte så mkt om.

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Kör själv en xlt -94 och måste säga att jag är positivt överaskad. Man har hört mycket skit om trippeln, och det kommer mest från dom som aldrig suttit på en. Bra skoter helt enkelt !

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Har haft en -93 XLT Sp som jag gjorde iordning och satte SLP pipor på. Körde den sen i tre säsonger utan ett enda problem.