Rev 440

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Tjena! Nu är de så att ja har en rev 440 -07,som fortsätter att äta stift, den bränner br9eya o likaså br9ecs,har säkert bytt ett 20 tal o börjar bli ganska less, spelar ingen roll hur ja kallstartar skotern, bränner dom hela tiden men ibland går de bra. hela skotern är totalrenoverad med kolvar osv.
Men ja har sett att många stoppat i biltändstift så försvinner problemet? Men vad för slags biltändstift ska ja stoppa i..? Är osäker på graderna o kan inte stoppa i vad som helst,så ja tänkte höra av nån kunnig här vad ja kan stoppa i för biltändstift..? Som klarar kallstartarna!
Vore kanon för ett seriöst svar o vad för stift som fungerar, vågar ju inte köra på 6or direkt... Tacksam för svar!:)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
-07 är väll utan powerjets de va? vad har du för bestyckning å på vilken höjd kör du?
 

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Har testat med olika förgasare o monterat andra insug med den där boostbotteln över insug o olika bestyckningar, får de inte bättre än va ja har nu o går alldeles perfekt varm!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
låter ju rimligt jag brukade köra med 25 eller till och med 27 ibland när de var kallt hemma på havsnivå.

Jag körde eya på min å dom var ju fenomenal på att återhämta sig, nått ecs döda jag men inte eya. Fast då var mitt problem att den sura ner på fullgas. Med eya så var det bara att mjölka den på mellan så kom den tillbaks.

Dåligt komp kan ju orsaka att de blir lite tråkigt med att starta men de borde ju inte vara ditt problem.
 
Last edited:

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Ja precis,ja vill alltså få reda på vilka bilstift ja kan pula dit,för ja kan inte hålla på o byta stift varje dag ja ska köra vid kallstart,för de går kanon bara ja får iväg han o kräma ur han,men de är endast vid kallstart..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Hur gör du när du startar då? Jag vet ju inte vad du kan så menar så du inte står å pumpar 5-10gånger
 

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Nej skruvar en aning o gör allt själv o så,så kunnig är Jag så på den fronten.
nej, primar Max 3 gånger o sen låter den få hoppa rätt själv, primar ja lite för mycke så är de nara o glömma o ta sig iväg...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Ok. vid riktigt kallt har jag blivit lurad nån gång när man fått pumpa riktigt å sen tvär dött. Då trott att den blött stiften men i själva verket bara kastat ut soppan när den tände till.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Rev 440

Om jag tänker vidare så är det annars att du har nått litet läkage i soppa pumpen som trycker in soppa i vevhuset men då borde de vara problem sen också.

Dåliga reeds? Stator som börjar ge upp å ger dålig gnista? prova knacka ner stiften till 0.4-0.5 å se om de gör nå skillnad
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.716
833
113
Kramfors
Knäcks stiftet vid dragstart eller när du provar köra iväg? Många knäcker stift då de inte varmkör motorn i minst flera minuter innan man drar iväg.
Om du bara vill starta den på bilstift så kan du sopa i hur mjuka du vill förutsatt att du bara varmkör med dem.

Släcks bägge stiften?
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Jag bytte till BR8ES när jag hade 440 och efter det var den i princip helt okänslig för bestyckning och temp vad gäller stiften.Med 9:er kunde den hålla på och släcka stift ibland och om det var ECS,EYA eller vanliga ES spelade ingen större roll.Dock får man ju tänka sig lite för innan man gör dom längsta fullgasreporna när man använder mjukare stift.
 

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Skaffade ett helt nytt elsystem för ja trodde de var statorn som var dålig.
Men ingen skillnad endå.
Bytte reedsen men blev ingen skillnad.
Köpte nya kolvar o packningar men ingen skillnad.
Testat kört med BR9EYA BR9ECS men bränner dom efter jag dragit igång den o ska ta mig iväg, drar igång den står o har den igång en stund o försöker få den o blöddra så lite som möjligt,ibland går de, ibland inte.
Börjar blöddra när ja ska iväg o sen börjar den o hoppar mellan 1 o 2 cylindrar o sen går den bara på 1 cylinder. Då är de bara byta stift.
Bytt säkerligen 30-40 stift o testat olika bestyckningar o stökat på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.716
833
113
Kramfors
Prova Champions motsvarighet till ngk 9 stift så kan det lösa sig om du har svintur. De måste vara de billigaste champion stiften med vanlig bygel som kostar 50-70krst . Knacka även ihop stiften till 0,5mm.

Prova även knacka ihop ngk stiften till 0,5mm om du ar tur funkar det.

Om det hela tiden är stiftet på ena cylindern som går och det är samma cylinder/vevhus som soppapumpen tar sitt vacum från så kan de vara som Limpdjur säger läkande membran i soppapump. Då åker det in soppa i vevhuset viket brukar bli stiftsläckning vid kallstart.

Sätt i NGK br8es som sista åtgärd för det är väldigt mjukt stift för en 440. De går köra 8 men man får inte ligga nära gränsen för snål besyckning eller ha trånga stingers alt höga kompförhållanden.
 

Alxxx

Medlem
2 jan 2015
18
0
1
Tack så hemskt mycke för svaret Boost |||
Jo,hittade igen ett stift som satt i den när ja köpte den,för med dom gick den längst,hela sommarn. Champion NC3 heter dom, så ja köper alltså dom o knackar ihop dom 0,5 mm o sätter dit dom o testar?