Rev eller Freestyle dämpare till S2000?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Undrar om dämparna från någon av Rev eller freestyle modellerna kan passa på min MXZ årsmodell 96 med S2000 chassi? Är ute efter att höja den lite i framvagn och få dit riktiga dämpare eftersom mina har säckat ihop. Orginal är dämparmåtten enligt duells är MAX 366 och min 254. Eller några andra dämpare som kan passa utan för stora modifikationer:nuts:

tack på förhand

R

RevMan

Dämpare från ZX-X kanske kan funka.
Rev dämparna är ganska långa, iaf tidiga årsmodeller.
17,5" tror jag att dom är 444,5mm

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, du tror inte man kan vända fästet på trailingarmen upp och med så man Får infästningen för dämparen några cm högre än att byta till längre dämpare? Märkte att mina dämpare var i ganska bra skick och det var Fjädrar som var mjukare än fan. Har en som är en duktig svetsare som kanske kan fixa det hela

R

RevMan

xp dämpare är kortare än rev och många zx dämpare är längre än s2000

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, men tog en planka och borrade två hål i med cc måtten 39.5cm och då kunde jag bara plocka bort dämparn och släppa ner skidan och bulta dit planka utan att göra något ingrepp i framvagn. Gjorde likadant på båda sidor och höjde då den ca 5cm totalt. Men hur skall man kunna få dit en xp dämpare eller liknande med dom cc måtten? Planka med cc måttet 39.5cm passa bort on iaf.gissar på att det är ungefär vad cc måttet från en zx dämpare har:)

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
dämparna jag hade iaf cc mått 470mm från någon nyare modell iaf så mkt vet jag och den blev 4cm högre fram

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, men rent teoretiskt sett så borde man få dit en dämpare som har CC mått 42cm, men bara de att man får dra ihop den någon cm innan man sätter dit den så den passar eller tror du de är fel tänkt? Den borde ju få ganska bra fjädring/dämpningsväg ändå tycker jag. Men vad var det du fick sänka bak för något då du satte dit dina dämpare PzN_?

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
jag fick "höja" den i det bakre boggie fästet 1-2cm det var allt. för att få hela skotern i en bra linje om du förstår hur jag menar. jag fick då 4cm längre fjädrings väg än orginal. jag ser då inga problem att det inte skulle funka sätter du dit kortare blir den ju bara lägre fram och sätter du längre blir den högre, har då inte själv märkt nått problem med mina iaf

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, då hänger jag med. Ha Fått tag i ett par från en Lynx som hade 42.5 i cc. Håller på att sätta dit en 44matta så jag väntar på fästena från en firma som skall göra nya åt mig. Tänkte på de. Då du sänkte den bak i fästet, sänkte du i främre boggifästet med? Tänkte på detta med lössnöegenskaperna? Är en liten ombyggnad som jag håller på med nu av hela skotern.

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
nä det har jag inte gjort men attackvinkeln blev det inte påverkad av att jag höjde den på det lilla jag gjorde. visst säkert lite men inte märkbart iaf för jag har nämligen mattan i marken ända fram till dom främsta boggiehjulen

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, Har fått tag i några dämpare från ett ZX chassi, det är orginal HPG om jag förstått de hela rätt, men har även fått tag i ett par dämpare till HPG original från rev 800 x-paktet som har ett cc mått på 460mm cc. Med dom träklossarna som jag tog blev de alldeles lagomt med ett cc mått på 395mm. Har fått för mig att dom med 460mm i cc kan bli lite längre och svårare att få dit. kanske dom från ZX chassit blir lämpliga eftersom skotern trycker ihop dämparna lite grann då man släpper ner den från lyften med.

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
smak sak hur du vill göra sätt dit det som känns bäst enligt dig kommer nog bli bra med vilka dämpare du än sätter dit. så länge dom är längre än orginal=)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
hehe, precis, ska se vad jag hittar för roligt. Huvudsaken är ju att skotern kommer upp lite mer från marken så man slipper vara orolig att man ska åka under snön i vinter:p

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
har fått bra pris med skidor och dämpare från ZXen, men får se vad de kan bli för något. Man vill ju inte slänga ut en massa pengar på något man inte kan använda:p

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Men nu är de så att styrstagen tar i buken på väg ut från motorutrymmet. Det tar i och skaver närmast variator på båda sidorna då man styr. Skall an slipa ur lite från chassit så dom går fritt eller skall man försöka göra om inne i motorutrymmet på något vis med plattan som stagen sitter fast i?