rev pro vs iq pro

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Hej ska införskaffa antingen en rev pro maskin till nästa vinter eller en iq pro så jag tänkte höra lite vilken av dessa 2 maskiner du skulle ha valt och varför. (kan säga att det ska va ungefär samma grejjer i motorn). :rock:

R

Robin

En IQr är snäppet vassare än reven.

Men känns det inte lite onödigt att börja planera ett begagnat köp du skall göra om 1år? :hmmmm2:

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
600:a eller 800:a?
Årsmodell?

Det ska börjas i tid, jag sitter redan och väntar på vad tillverkarna har att erbjuda 2010.

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
mm blir inte förens nästa vinter då det inte finns pengar till att byta i vinter tyvärr :( men tänkte bara höra lite för skojj skulle o se vilken maskin ni skulle ha valt. Lutar väl mest åt en pro 600 motor men kan även bli en pro 800

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jag skulle garanterat valt en REV! Visst är iq'n grymm, men reven passar bättre som bruksskoter, och att iq'n skulle vara driftsäkrare än reven är då absolut inte sant, tycker allla som åker iq har problem!
Två bra skotrar men jag tycker endå reven drar det längta ståt, har aldrig gillat iq's svampiga framvagn..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En fråga bara. Hur kan du få för dig att framvagnen är svampig på IQn ?
Den är ju stenhård.

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag har aldrig ägt eller kört någon utav dessa skotrar.. men vad jag har förstått/läst mig till så är IQ'n lite mer svårkörd. Jag menar inte att det är negativt, men det tar väl ex. antal timmar att lära känna maskinen. Rev'arna är väl kanske mer "alldagliga" eller hur man ska kalla det?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Vart du har fått för dig att IQns framvagn förstår ju inte jag? men vem vet du kanske tycker järnrör är svampiga också.

Och det här med driftsäkerhet är en enorm skillnad det är ren å skär fakta att Rotax INTE har det, alla deras motorstorlekar har problem.
Nu säger jag inte att Polaris motorerna är felfria men deras problem är så marginala så det tänker man knappt på.

Rotax har haft enorma problem genom tiderna med både insug/vevaxlar/kolvar/tätningar ja you name it.
Jag hade valt IQn alla dar i veckan pga den underbara körställningen och hållbarheten samt den mer driftsäkra motorn.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Rotax serie 3 motorerna har inte de bästa ryktet att vara drift säkra iaf om man läser på nätet lyssna på rykten etc. Men dom flesta serie3 motorerna som finns idag måste väl vara åtgärdade? Eller så är det en överdriven internet hype att Rotax skulle vara sämre än andra märken p.g.a av att Rotax säljer säkerligen dubbelt/trippelt så många motorer än konkurrenterna. Då kan man ta fram sin kalkylator och räkna ut att felmarginalen ligger troligen i samma nivå som andra märken. Vilka årsmodeller är du intresserad av?

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
Jag skulle garanterat valt en REV! Visst är iq'n grymm, men reven passar bättre som bruksskoter, och att iq'n skulle vara driftsäkrare än reven är då absolut inte sant, tycker allla som åker iq har problem!
Två bra skotrar men jag tycker endå reven drar det längta ståt, har aldrig gillat iq's svampiga framvagn..
om vi snackar pro 600 så är IQn mycke driftsäkrare än reven

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
skoterbytet är inte aktuellt nu till vintern som jag skrev tidigare men när det väl är dags så blir det inte en som är äldre än 05, och jaa det ska sitta en promotor i maskinen.

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Ska du liks ha en pro och kan nöja dig med 05 och uppåt så satsa på en 800:a!
Min blir till salu framöver. ;)

Vilka som är driftsäkrare är ju en svårbesvarad fråga. Alla har olika erfarenheter.

Nackdelen med både Rev och IQ är väl att man sitter som en säck potatis på den.
Jag skulle letat upp en Lynx Pro. Men nu var ju inte den med i dsikussionen.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
2 frågor bara, pro stock eller pro open, cross eller backe .

800 går i klassen racing 1000 i backe

max 600 i crossen vässad o inte vässad

jag hade valt en iq 600rr om vi pratar stock, när en maskin e vässad dvs open så beror det mycket på vem som vässat huruvida det håller och hur duktig man e på att bestycka rätt osv

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Metta om det finns nån pro 800 då det är dax att handla så slår jag såklart till och som tidigare skrivet, FRÅN 05 och uppåt. hehe får väl se om din är till salu när det är dax att göra affärer.
Skotern kommer inte att användas till crosskörning bara freeride/lekskoter.

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Vart du har fått för dig att IQns framvagn förstår ju inte jag? men vem vet du kanske tycker järnrör är svampiga också.

Och det här med driftsäkerhet är en enorm skillnad det är ren å skär fakta att Rotax INTE har det, alla deras motorstorlekar har problem.
Nu säger jag inte att Polaris motorerna är felfria men deras problem är så marginala så det tänker man knappt på.

Rotax har haft enorma problem genom tiderna med både insug/vevaxlar/kolvar/tätningar ja you name it.
Jag hade valt IQn alla dar i veckan pga den underbara körställningen och hållbarheten samt den mer driftsäkra motorn.

Svampig var kankse fel ordval, jag menar inte dämpningnen utan mer att spindlarna är för lång och den blir spårig och obekväm, de är så jag upplevt dom..

Och visst har rotax haft problem med sina motorer, men variatorer, boggi mm har krånglat mer på iq'n än på reven.