Ripzaw matta VS. nån annan...

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tjenna,
tängte få någon klarhet gällande mattor.
Har bara hör skit å bu å ris om Ripsaw mattan,
är den verkligen så dålig som alla säger? eller
har den någon fördel?
tackar för svar.
Ni kan tänka på att den sak vara en 38 eller 44
kams matta man ska gämföra med.
/N:beer:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
32mm ripsaw mattan är enligt mig bara skit utanför leden. Men 38mm ripsaw är inte så tokig, du har fortfarande lika bra fäste på leden och det är bra även utanför. Men dock tycker jag prislappen på den är för mycket. Jag stod i valet och kvalet mellan den och cross-country 38mm som är nästan 1000:- billigare och det blev den jag köpte (cross-country) och är väldigt nöjd med den. Grymt bra fäste på leden och skottar på riktigt bra i puder.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har kört runt lite med en 38mm ripsaw och var inte imponerad någonstans.

Slängde på en 44mm Back country. Inte överdrivet imponerad av den heller. Håller dåligt som fan.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Slängde på en 44mm Back country. Inte överdrivet imponerad av den heller. Håller dåligt som fan.

Kan jag hålla med om.. Körde 2 månader med min i vintras, vart dock imponerad av hur bra den skotta på me nu när jag synat den i sommar så har jag sett att 15-20 kammar är AV men inte borta. Alltså dom sitter kvar men är i princip helt av. Inte en enda kam borta men som sagt 15-20 är av. Inte så imponerad över kvalitén på den, men mycket nöjd över greppet.

Och va det gäller ripsaw har jag aldrig provat men alla säger att det är skit förutom på led.

Några bra jämnförelser jag hört är:

"Det är som att äta soppa med gaffel"

"Det är som att skotta snö på gården med kratta"

:)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Och va det gäller ripsaw har jag aldrig provat men alla säger att det är skit förutom på led.
Och jag säger att den inte alls är så dplig i lössnö som alla andra säger. Bara man använder hjärnan å har lite teknik ist för att bara köra rakt på så kan man ta sig ganska långt med en 32mm ripsaw. Och hållbarhet tror jag inte att nån annan 32mm matta man utmana den i, har kört runt 300 mil med min och den är knappt sliten :p
Ska inte bli kul att se hur många kammar på min nya 44a som kommer va borta/skadade i slutet av vintern :S
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
OKej. men det låter endå lovande för ripsaw :) eller så inte.
ne fan bara lätta på lädret å köpa nå annat.
kommer ju ute mer närmare vintern. men va inte så imponarad av att meka matta på vintern då ska man köra =)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Sv: Back Country eller BRP mönster...

Tjenna!
Om man ska köpa en matta (345) med 44mm kammar , vilket mönster ska man ha en Back Country eller en BRP?
Vilken är bäst i Kvalité och vilken är bäst i lössnön?

//CaccezE
 
Last edited:

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Jag har BRP 307/38/44 och den har gått 250 mil och är som ny förutom en liten skada högst upp på sidan av en kamm.. så jag är nöjd med brp mattan!:becky:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Okeej, ja tror ochså mer på BRP mattan än Back Country, och dom flesta säger Back Country håller dåligt...
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
En på jobbet satte på en 38 ripsaw på en shift 600 ifjol och han är helnöjd.
Men han jämförde iof. med gummibandet som satt original (23?)
Jag tror att ripsaw VAR bra när det begav sig men alla andra har nog börjat komma ikapp i mångt och mycket...?