Riva förgasare och El-problem, IQ rr

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Hej!
Håller på o river lite på min IQ o ska byta munstycken tänkte jag.
Luftburken har jag fått bort och fått loss förgasarna från insugsgummina, nu min fråga; hur får jag bort gasvajer, choke, soppaslang och oljesmörjningen från förgasarna på bästa sett?? Vad bör jag tänka på?
Gummiringarna som sitter mellan gasare och luftburken, ska dem limmas på burken eller träs dem bara på vid återmonteringen? Ge mig lite tips, hur gör jag lättast??

Har även ett el-problem..
Både fram och baklyse glappar..
Letar lite kabelskador och glappande kontakter!
Men är det något känt fel som någon vet om?
Någon speciell koppling jag ska kolla på??

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Choken kan sitta kvar på gasarna, angående gasvajjer så släpper du på undre muttern och hakar lös wire från fästet. Sedan drar du full gas på gasarna, och hakar ur wiren vid dom . Oljeslangarna petar du ur för hand, eller hjälper till med en rak mejsel. Bränsleslangs klämmarn tar du med en tång. Ta även ur kontakten till TPS, och voila u are done. Gummiringarna ska sitta på föggarna, fliken som är längre på dem mot luftburk (Du vill ha luftburken nära föggarna, annars nöter drivaxeln hål i den)
Vid återmontering -->Dra ej fast klämmarna vid insugsgummina innan du har luftburken på plats, du behöver möjligheten att vinkla förgasarna vid återmontering ! Jag brukar även smörja gummiringarna med vaselin. Och det där alu fästet som spännbandet sitter i vinklade jag om lite, så nu har jag 3-4mm frigång mellan luftburk å drivaxel :)

Baklysets kontakt sitter under dynan, tror ej att det är felet i ditt fall. Men kolla vita stora kontakten nära magnapullen, du har även 2 svarta gummikontakter där med 3sladdar var. Sedan har du säkert 50 sladdar som ligger o skaver ovanför din luftburk. Kabeldragning på IQ är Fked up !