Riva motor ZR580 -95?

Dippen

Medlem
29 nov 2004
12
0
1
Gävle
Har fått ett litet kolv/cylinder haveri på skotran..
Tänkte riva isär motorn å göra rent överallt, men får inte isär blocket. Antar att man måste ta bort variatorn, men hur får man bort den? Är det bara att dra loss skruven som sitter i vevaxeln och sen banka..eller är det något jag missat? :)

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Bubba-klubba?

Nja, det här med bankandet lät farligt... :eek:

Jag vet inte exakt hur motorn i fråga ser ut men det är möjligt att det sitter en skyddsplåt för packboxen innanför variatorn, den måste i.s.f. bort eftersom att den annars håller ihop dom båda blockhalvorna.

För att ta bort variatorn behöver du en speciell avdragare, en lång skruv som är lite spetsig längs fram. Man kan även fylla hålet i variatorn med olja och sedan dra dit en vanlig bult som via oljetrycket trycker lös variatorn, men det har jag aldrig provat så jag vet inte hur bra det fungerar...
När du dragit fast avdragaren allt du går för så ska det faktiskt bankas lite, men på just avdragaren. Du slår rakt på avdragaren som att du vill slå den in i vevaxeln, tack vare spänningen som avdragaren ger och att det skälver till när du knackar så ska variatorn smälla lös.
Du kan behöva dra åt avdragaren, knacka till några gånger, dra åt igen o.s.v. några gånger för att den ska ge med sig.

Ha det så kul med skruvandet, det lär man sig mycket av!

Dippen

Medlem
29 nov 2004
12
0
1
Gävle
Ah, tack för tipsen, misstänkte att jag behövde någon sorts avdragare eftersom det är gängor längst ut i variatorn. Får åka till kissekatt handlaren å låna där då. Tack å bock!

Dippen

Medlem
29 nov 2004
12
0
1
Gävle
Någon som vet var man kan panik-få-tag-på cylinder och kolv tillovanstående? Behöver ha grejjorna i Gävle senast imorgon (onsdag) eftermiddag. Kosta vad det kosta vill.. EV. bara foder och kolv, om det är lösa foder på den här katten?