RMK -11 Voltregulator problem?

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
118
1
18
Söderhamn
Hej, nu har jag stött på ett problem och vänder mig till er kunniga. För 1 år sen så fick jag problem med min polaris RMK 600 2011 när jag var ute och åkte så dimmra lamporna och lyste svagare samt display slocknade.

Nu i höstas beställde jag hem en ny voltregulator från skoter delen och jag testade starta och allt fungera som det skulle.
Sedan efter 3-4 åkturer så har jag hamnat på samma fel igen kan det vara något annat som slår ut voltregulator eller var det en skit regulator :mad2:
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är sällan en spänningsregulator går sönder på sådant sätt att spänningen blir för låg. Antingen blir det alldeles för hög spänning eller ingen spänning alls när regulatorn är trasig.
Alltså mer troligt att det är något annat fel - i det här fallet skulle man ju kunna misstänka kabelfel någonstans nära regulatorn i kablage som du rörde i vid regulatorbytet. Glappa flatstiftskabelskor, dåligt pressade anslutningar, sönderskavda kablar som gör kortslutning t ex.
Dålig kvalitet på kablage är ju tyvärr inte helt okänt på Polaris.
Prova att ruska på kablarna och se om det blir någon skillnad, avsyna noga, ryck i enskilda trådar och kolla att de sitter fast osv.

Om regulatorn är sådan att den kräver chassijord, så kolla att den är väl jordad via fästskruvarna.
Om det finns någon jordfläta eller jordkabel mellan motor och chassi, så kolla att den är hel och sitter fast bra i båda ändar.
 
Reactions: SweeNop3

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Torbjörn tog upp alla tänkbara fel så jag vill bara tillägga vart de ofta är nötta kablar. Under sadel och ev tank!! Kolla lyskablarna till baklyset under tank och sadeln sadeln brukar gnugga hål i kabelhöljen där under så plus går ut i jord.
 
Reactions: SweeNop3

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
En liten lätt kapning av tråden... men i all välmening.

Korrekt översättning av Voltageregulator är Spänningsregulator.
Voltageregulator kan inte översättas i ren hast, bara för att ordet Volt ingår. Då får det en helt annan innebörd.

En farthållare t ex, till bil, heter ju inte
km/h-regulator.

Finns heller inget som heter Ampereregulator, literregulator, grader/Celsius-regulator
o s v.

Det är Storheter som regleras.
Spänning
Ström
Tryck
Flöde
Kraft
Varvtal

Inte enheter.
Volt
Ampere
Psi
Bar
Liter/minut
km/h

Ex.
Spänningen är 13.1 Volt.
Trycket är 3.2 Bar.
Varvtalet är 1730 varv/minut (rpm)

Nu kommer någon att påstå, att det är vedertaget, eller att folk begriper ändå.

När det egentligen är en klumpig översättning från något annat lands språk.

En sak är säker... trots reklamen. Det finns ingen ström, i de två hålen i väggen.

Äsch. Tråden handlade om...?
 
Last edited:
Reactions: Bola

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
118
1
18
Söderhamn
Okej tack för info, men det är inte löst ännu. nu så fungerar inte helljuset men när man gasar på så fungerar det och även så börjar den bluddra när helljuset inte fungerar :)