rmk 600/900 -05?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag är på G att sälja min f5a nu och funderar på at skaffa mig en mountain maskin och då jag bara har råd med max 50-60 000 kr på blocket och där finns det ändå ganska många rmk 600s vilket jag nu seriöst börjar fundera på KANSKE en 900a men jag vet inte så mycket om dom så därför frågar jag här:

Efter en lektur idag med mina polare som har -09s renegare 600 etec, förlängd + 57mm's kammar och en -09 lynx x-trim 600 med 38s kammar, så klart var dom ju helt överlägsna i snön och backarna vi körde i då jag mest körde fast bara på flat backen. Efter denna tur på ca 4 timmar(mycket fast körningar) han vi köra ca 6,5 mil hehe och när jag kom hem tankade jag skotern och kollade hur mycket bensin den dragit och det var hela 4 liter milen + någin centiliter och deras skotrar hade tanken knappt rörts på så jag undrar hur mycekt en rmk 600/900 drar per mil? och då menar jag lek och såklart ledkörning.

Kan så klart inte jämnföra med e-tecarna men känns inge roligt då min skoter drar 3/4 liter milen även fast det bara är ledkörning ibland så jag undrar också hur rmk beter sig på leden? v13 sak jag på sktoertur som vi kör varje år och i år blir det ca 25 mil körning och hur funkar det då emd en rmk? vet att det är en lössö maskin men hur är dom efter led? oundvikligt att inte köra på leder

det är cleanfire motorer i 05orna va? är det som SDI eller vad "betyder" det?

slutgiltiga frågan för just nu: Vad är skillnaden mellan 600 och 900an och vilken tycker ni är "bäst"

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Om du vill ha en grym maskin i snön så rekommendera jag en RMK 600 144" eller om du vill vara lite värre 155" 2007 dom ligger ju i ca 65-75
(De kan vara värt att kolla i slutet av säsongen)beroende på skicket.
Tycker att 05am chassi känns bångstyrigt mot iq modellen
Mycket snack att de bra är en 600 men jag har då nästan aldrig haft saknaden av effekten.
Bränsleförbrukningen ligger väll på en 2-5L beroende på hur du gasar men man kör då aldrig fast och de går bra att köra efter leden om man inte kör i dom all dra största hålen

rmk 900 är ett ass i min menig käkar remmar som om den hade någon ätstörning monterar i ena sekunden och den tuggar den och spottar ut dem en efter en och chassit är en riktig mardröm om man gämför iq modellen och bränsleförbrukingen var ju inte så värst hög om man säger att den har lite muskler under huven

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
har en svärfar som kör den där 600 e-tec förlängd och 57mms kammar renegaden och han skryter SÅ KLART över hur otroligt bra i snön den går och de gör den och om hur billigt den går. F5an jag har nu går dyrt och dåligt i snön så jag känner att det är tid att försöka få sålt den så direkt jag gör det ska jag se om jag får tag i en 50-60 000 kronors snömaskin som ska gå billigt men jag har inte riktigt råd över 60 000 skulle jag tro

jag har hört att 900 ska vara lite "jobbig" men 600 är det jag mest siktar på men ORKAR 600 spinna runt mattan när det blir mycket snö?

EDIT: det är ju så klart rmk med IQ chassie jag menar, värkar finnas -05/06or på blocket med IQ chassiet, trodde alla va 05or men seratt någon är 06

Last edited:

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Har då aldrig haft nå större problem där kraften saknas på rmk 600 efter som dom är hyfsat ner drevade
Ett stort minus på RMK -05-06 är denna plast båge fram som är totalt värde kass slutar att man står där och håller bågen i handen som ett tapp.

Annars så har du ju M8 -07or som ligger i 60 klassen då men de är ju riktiga bergs getter men mindre härliga efter leden och går relativt snålt

Tror att du ska hålla ut med f5an ett tag till och kolla i vår om du inte hittar ett riktigt klipp:hmmmm2:

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
härdar hellst inte ut så mycket längre med f5an, har blivit lite för "erfaren" förare för den lilla skotern

har redan lagt ut skotern på blocket

Last edited:

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
hörde nu en kompis som har en kompis som vars farsa hade en rmk 600 2005a (IQ) och på en skotertur med kälke + plus grader och tung snö hade den snittat just under 2,5 liter milen... Låter ganske mycket men iofs drog han en kälke + att det tydligen var segt före

hur är dom efter leden? vill veta så mycket som möjligt då jag tänker köpa en så snabbt f5an jag ahr på blocket blir såld

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Jag vet inget om ledkörningen, men jag vet att många rmk 900: or av -05 och -06 har en tendens att rackla en hel del, så därför säger jag 600an. Men hur någon av dem är att köra eller hur bränsleförbrukningen är har jag ingen aning om.