RMK 700 -02 V.E.S funderingar

RumbeL

Medlem
14 jan 2009
18
0
1
Mora
Tjaa tänkte höra om nån vet om de finns olika sorters V.E.S till 700, hittade nämligen lite aluminiumflisor under ena membranet. Sen spottar den en del olja ur avgasröret och de kom en hel del olja från ena V.E.S:en som jag hittade flisorna i :confused:

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Original ves giljotiner är av aluminium, osäker på om det finns eftermarknadsgiljotiner i annat material till 700:an. Har du kollat så att inte giljotinen har fått skador och det är därifrån spånet kommer. Det är normalt med olja i ves membranet, men kommer det utanför så har ngn spricka/läcka!

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Org giljotinerna nöter ned godset så att dom till slut börjar komma mot kolven! Jag fick svetsa på gods på stoppklackarna å slipa till det. Kan vara det som är alufliset. Om giljotinen har en glatt och ren yta längds ut mot kolven så tar den i.

RumbeL

Medlem
14 jan 2009
18
0
1
Mora
okeej, giljotinen var då full i sot så den ser inte ut att ha tagit i, men måsta man justera domdär när man ska ihop me det igen?

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Nä dom måste inte justeras.
Däremot något som jag missat att rengöra i flera år är dom små hålen i hållaren.
Under silikonbälgen är det 2 st jätte små hål.
Mina var helt igensatta, även där dessa hål går in i cylindern var helt täta.

Dessa hål har jag aldrig uppmärktsammat tidigare, utan det är först i år.
Så jag antar att mina ventiler inte fungerat som dom ska.

RumbeL

Medlem
14 jan 2009
18
0
1
Mora
dom var igensatta på min oxå, sen kändes de som att nån hade monterat brickan mellan bälgen och axeln in för brickorna är ju nerslipade på ena sidan så de känns som att den nerslipade delen ska sitta upp mot bälgen på min satt dom åt andra hållet :s