RMK 700 -99 Varmgång

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
HJÄLP.
Har tömt kylvattensystemet när jag reparerade en kylslang, den mellan toppen och pumpen. Nu tänds templampan nästan direkt vid körning. Har försökt att lufta men får inte till det. Har någon något bra tips.

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Jag kör alltid glykol 66/34ho2 mix och RedLine WaterWetter. (RWW räcker till 2skotrar). Höjer kokpunkten med ca 5-10c om jag inte missminner mig.
Köpa större stänklapp bak.
Isrivare.

När du luftar skotern, har du testat köra upp skoter mot tex snöhög så skotern står så högt uppe som möjligt så den ev luften i kylaren/slangarna bak har kunnat ta sig till avluftningsskruven?
Edit: Kollat så du inte har något lekage? Samt att kolla tempgivaren på toppen och kabeln att det funkar så det inte glappar.

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Har provat att luftat mot en snöhög, har inget läckage. Detta problemet fanns inte innan jag repade kylslangen. Skall kolla givaren/elansutningen i morrn. Känn dock som att den går på kok.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
kylslangen ska inte gå från toppen ner till pumpen ?:S då kör du ju bara runt vattnet i motorn, sen ska väll gå från toppen till exp kärlet? kan ju se olika draget ut på olika modeller naturligt vis. men pumpen brukar ju pumpa underifrån motorn upp mot toppen.. därför jag reagerade.. fick en kännsla av att vattnet gick runt runt i motorn och inte från toppen mot kylaren, sen kylaren tillbaka till exp och pump sen tillbaka upp genom motorn och till toppen.. kylarnslangarna brukar man ju se vart dom suttit innan genom att dom är ju hyffsat formade :D men kolla en extra gång :p är ju olik från modell till modell. men kolla de iaf :)

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
I polaris sprängskiss heter slangen "hose, bypass", art.nr: 5411536, så att det är inte den stora kylslangen.

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Just nu står den uppkörd på en snöhög, avstängd, så får vi se om den ev. luftfickan flyttar sig. Detta efter att lyssnat av med en del andra meckare och en dags försök till luftning. Kylarna i tunneln blir aldrig varma.

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Hittade nu på polaris sprängskiss att där finns en rem som driver vattenpumpen. Skall omedelbart ta in åbäket på upptining och kolla remmen. Hoppas att det är hyfsat lätt att komma åt och få isär detta. Tack för blänkaren.

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
jodå är inga problem. ta lös pipan + slutburken sen är det bara att ta alla skruvar runt mag kåpan. minns inte om man var tvungen att lossa nån slang till oljepumpen, men det lär du nog se

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Har nu hittat roten till det onda, en avsliten drivrem. Bara att beställa en ny och hoppas att den kommer hem före jul. Min son hade rätt om detta, " de är nog vattenpumpen", ska kanske börja lyssna lite.

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Ny rem hämtad och ditmonterad, nu funkar det klockrent. Svindyr rem hos den lokale poarishandlaren,750kr. I mesta laget tycker jag. Men, men, måste man så måste man.

bison

Medlem
9 dec 2010
22
0
1
Malmberget
Tänkte oxå ta och byta rem i min 700 sks-99. Var det bara att ta lös kåpan och kränga på en ny rem, och hur spänner du remmen. Var du tvungen att lossa gasstagen som sitter i mangapull-kåpan.

kmgb

Medlem
17 dec 2010
38
0
1
Grycksbo
Lossa pipan, ta bort slutburken, lossa bultarna runt mag kåpan, lätta på kåpan (behöver ej ta bort den helt) så är det bara att lyfta bort gamla remmen och sedan dit med den nya. Det finns en manual (in US) med hur man kollar spänningen men jag bara bultade på och körde.Blev lite IKEA där, skruva först och läsa sen.

bison

Medlem
9 dec 2010
22
0
1
Malmberget
Tack för tipset...Visst driver den även oljepumpen?? Har ring till ett par firmor, men fick inte ett säkert svar..beställde i varje fall en ny ren 750 kr Det sägs att det är bara kränga på ny remmen ingen spänning behövs enligt en polaris firma..