RMK 800 -10 Primärvariator "Klickande"

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Hej,

Bakgrund (Hoppa ner för mitt nuvarande problem)
Innan i höstas hade jag varken ägt eller skruvat i en skoter, de mest avancerade jag gjort på en skoter är väl tankat en.
Då jag tyckte att de kanske vore intressant att lära sig lite om skotrar samt förhoppningsvis äga en fungerade skoter så köpte jag mig en trasig RMK 800 2010 som gått strax under 400 mil. Utan att veta bättre kom jag fram till att dessa skotrar verkar ha haft problem med motorn.
Så de jag gjort är

  • Fixat cylindarna (nikasilbehandlade och svetsade) då motorn hade skurit
  • Bytt till Wössner kolvar
  • Mappat om med en Power Commander 5
  • Bytt oljetanklocket då vissa har haft problem med vaccum i oljetanken och därmed för lite smörjning.
  • Skruvat upp oljepumpen då denna nästan var i botten mot de snåla läget, kan vara därför den skurit då den hade gjort det på insugsidan på en cylinder. Förhållandet olja/bensin har jag inte hunnit kolla då vintern här uppe i Luleå varit värdelös fram till nu.
  • Tankar 0.5% olja i bensinen.
När jag fick ihop allt så startade skotern på två drag efter att jag drog upp nödstoppen. Har kört lite och tycker den går bra, men har inte någon direkt erfarenhet. Får nog för mycket smörjning just nu då den rycker lite. Ska kontrollera hur mycket bensin kontra olja den tagit efter att jag fått köra lite mer.

Problem
Men efter att jag kört lite med grabben på rattis efter så tyckte jag att jag hörde rassel från variatorn. På tomgång hörs de ibland inte alls, men ger man lite gas så börjar de ge ifrån sig ett ljud av metall som slår ihop. Tänkte först att de kanske var sekundären som lät då denna har lite slack i sidled men efter att jag plockade bort variatorremmen och höll fast sekundären fanns ljudet kvar.
Ruckar jag primärvariatorn så klickar det, har laddat upp en video på
Youtube https://youtu.be/12TMmm24USM där ljudet förhoppningsvis hörs, kan behöva skruva upp volymen. De jag gjorde efter detta var och köpa en variatoravdragare för att plocka lös den. När den ligger i handen så hör jag inget, allt känns väldigt stumt och vad jag kan se så ser den fin ut.

Min fråga är helt enkelt om någon vet vad det kan vara? Detta glapp ska väl inte finnas där?

Är lite svårt att rucka på vevaxeln men den kändes ok när variatorn var borta. Kanske får göra ett ordentligt försök. Vevstakarna kände jag inget glapp på när cylindrarna var borta, men svårt att tro att ljudet skulle komma därifrån när jag bara behöver rucka lite på primären för att framkalla ljudet. Har börjat bygga verktyg för att plocka isär primärvariatorn men tycker den ser så fin ut samt att det inte finns nå glapp i den att jag inte tror felet ligger där.

/Henrik
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Ingen som har något förslag på vad det kan vara? :/

Tänkte jag skulle prova skruva i bulten för primären idag för att få lite hävstång att försöka rucka vevaxeln för att se om det är den som är glapp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ja prova dra på vevaxeln för de låter som kolvslapping. Polaris brukar ha lite väl tilltagna spel kolv vs cylinder vissa årg men jag vet inte om 10an har de problemet?
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Vevaxeln var helt stum så jag spände fast variatorn och de visade sig vara den som klickar lite när jag försöker vrida på överdelen. Känns skönt att man slipper riva isär motorn iallafall.

Är detta ljud ok, eller bör man byta något?

Känns just nu som att de vore skönt att lämna in den på rep, men då får man väl sälja ena njuren...
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Ja prova dra på vevaxeln för de låter som kolvslapping. Polaris brukar ha lite väl tilltagna spel kolv vs cylinder vissa årg men jag vet inte om 10an har de problemet?
jo, detta tros vara en av orsakerna till att 2010:an hade en tendens att skära, kolvarna började "rocka". Därför jag bytte till Wössner kolvar, dessa ska sitta mycket tightare och förhindra det. Kanske att jag inte drog i bulten, ska prova det för säkerhetsskull.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De borde inte gå att vrida variatorn så den klickar om du låst fast vevaxeln. Låter typ som korset vore löst inne i variatorn. Jag skulle ta lös variatorn och plockat isär den för att provdra korset. De kan va bra att rengöra den i samma veva och besikta alla rörliga delar och bussningar se det som en service och va glad att själva motorn är ok:)
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Provade dra i bulten när den satt i vevaxeln, det var stumt så känns skönt. Såg en täckbricka runt axeln, sitter de en packbox bakom denna som man kan byta lätt? Får nog ta en titt i service manualen.

De borde inte gå att vrida variatorn så den klickar om du låst fast vevaxeln. Låter typ som korset vore löst inne i variatorn. Jag skulle ta lös variatorn och plockat isär den för att provdra korset. De kan va bra att rengöra den i samma veva och besikta alla rörliga delar och bussningar se det som en service och va glad att själva motorn är ok:)
Ja, får väl bli så. Synd bara att man ska behöva så jäkla massa specialverktyg bara man tittar på maskinen :) Den har ju gått 400 mil och tror inget är gjort på variatorn så är kanske dags iallafall.

Om man vill hitta en repsats, passar den till P85:an på denna? För vad jag förstått är detta inte en P85 variator, tycker dock de ser väldigt lika ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du behöver en avdragare för variatorn och verktyg för korsdragning inne i variatorn. Jag byggde mitt korsdragningsvertyg själv för de krävs stora våldsamma saker kolla filmer på Youtube hur man repar p-85 variatorer för där lär de finnas tips på detta våldsamma vektyg. Köpa ett lär va svindyrt. Avdragaren finns i olika prisintervaller på rinab o skoterdelen eller om du väljer vatttentricket med en bult bara. Vatten hydraltricket finn beskrivet på tuben också de funkar bar när man väl fattat att man ska ha överdrivet mycket gängtejp på bulten.
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Avdragare har jag köpt, fått lös variatorn. Har gjort en hållare i plywood.

Har plockat bort locket på variatorn och verkar vara den rörliga skivan som är väldigt glapp
. Som jag förstår sitter de en bussning där inne som man kan byta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Här har du en snabbvideo som är grynig men du fattar hur verktyget ska byggas ta till ölängden på skaftet typ 1m långt för de krävs våldsam kraft för att få lös ett locktightat kors! De måste locktightar vid återmontage!
Använd inte mutterpistol på vevaxeln dra med vanlig spärrskaft när den ska lös och tillbaka på vevaxeln. Dra rätt moment och kör en lugnare sväng och efterdra sedan!

Finns massor med bättre kvalle videor

 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Tror nog jag skickar variatorn med en bekant till hans jobb där de har verktyg för detta. Känns lite drygt att köpa verktyg för att byta bussningar bara för detta, de verkar kosta endel...

Angående reparationssats, fungerar en P85 sats, eller har dessa skotrar tom P85 variatorer? Tycker den skiljer sig lite jämfört med P85.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Bäst vore att plocka isär variatorn först för om den gått rel lugnt mycket led så kan de va rätt fräsch. De är svindyrt att köpa alla lösa bytbara delar i den . Jag tror bara viktpinnarnas små plastbussningar samt rörliga skivans inre bussning behöver bytas ev no more om du har flax. Men jag är inte polarisexpert de är däremot Asker mf här på forumet de kan ge mer råd om vad som behöver bytas.

Typ dessa delar + rörliga skivans innerbussning Länk. OBs jag vet inte om jag länkade till rätt kitt för din varre så kolla det de har fler repkit!
 

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Nu har jag äntligen fått fram verktyg för att ta isär variatorn. Vad jag kan se är det enda som behöver bytas innerbussningen, den var helt förstörd samt något Polaris kallar "SPACER-CLUTCH DRIVE". Då innerbussningen trillade ut utan att jag behövde plocka lös vad Polaris kallar "INSERT,MOVEABLE", antar att denna är pressad på plats, undrar jag om jag får dit bussningen utan att plocka loss denna? Ska beställa en ny bussningen imorgon, kanske får vänta och se helt enkelt tills denna kommer.

Undrar också lite över schimsbrickorna, fanns en där. Räcker det med denna bricka eller kan de behövas fler alt en annan i annan tjocklek?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De lät billigt o bra kolla iun Rinab de kan ha den bussningen för 135kr. Skivan måste man såklart ha i handen lös vid bytet men de va märkligt att bussningen va lös!? Den nya brukar man få trycka in och de brukar gå oroväckande tungt de gäller att ha delarna spikraka och trycka rakt. De går hamra in dem också om man tar de vackert och rakt men pressa är att föredra .Jag vet inte om den ska sitta med låsring på den variatorn de gör den på tra + att den limmas även från fabrik. Jag bytte den nyss på TRA variatorn och där fasade jag kanten lite extra på både bussningen och där den skulle in de gör de enklare att trycka in den utan att skada . Den limmar man med locktight skruvlåsning eller om den är lite lös i inpassningen så köper du locktight axiallåsning eller annat märke på axiallåsning som kan fylla upp glapp på 0,5-0,25mm. Då kommer den sitta även om du kan trycka in den med fingrarna.