Rmk assault 155 " lr Nytro mtx se 162 med mcx 270hk turbo ?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då skulle jag kanske ha tagit nytron, men bara på grund av att den har turbo för är inte så förtjust annars i yamaha men me turbo så
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det beror vad man har för körning och vilken mtx.. För det vimlar av turbobyggen jag inte skulle röra i med tång! Är mycket som ska vara bytt på en turbo för att man ska få många problemfria mil. Men om du inte är så mycket för hopp och studs utan mer en myr och klätterkille så ta en tnytro.
Är du däremot en som gillar att attackera knölar och studsa omkring i skogen, då är det assaulten som gäller! I tät och trixig skog är den bra mycket smidigare. Och nedför är dom inte alls i samma liga och spelar...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Faktiskt utan tvekan Assaulten. Är dock övertygad om att Nytron med turbo säkerligen är ett monster men Assaulten tilltalar mig ändå mer, känslan på maskinen, hur man kan hantera maskinen, vikten m.m. Även om nytro har massor mer effekt så är det ju inte snabbast rakt fram/upp som avgör valet. 50-60kg extra är mycket i dom flesta situationerna.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Strand, har du kört en mtx turbo?? Om du inte har det så vet du inte vad du pratar om. Det är en FANTASTISK maskin, men kräver sin man. Inte pga vikten utan effekten, enda gången vikten är "ivägen" är nerför. Annars är dom riktigt fina, speciellt -10 och -11. -08 och 09 skulle inte jag köpa iaf, utan att byta boggie och framvagn iaf.

Men som sagt, kolla upp vilken körstil du har. Bedöm sen vilken maskin du vill ha. Kan dock inflika att det är ballt med effekten som erbjuds i en turbo maskin... DEN kommer jag sakna från min!

(men kommer nog mer till min maskin så småningom) ;)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har provat en MTX dock utan turbo, och tyckte den upplevdes väldigt tungt. Tror inte den blir lättare med turbokittet sen.
Tvivlar inte alls på att det är grymt skön maskin när du får ligga på 3/4 gas uppför fjället eller ute på en stor myr. Tyckte MTXen även utan turbo kändes bra när man ökade tempot lite.
Men som jag skrev, man kör ju inte alltid på det sättet. All "småkörning" som blir tyckte jag den kändes tung och besvärlig.
Men alla upplever maskiner på olika sätt och alla ahr itne samma körstil, så det är ju det man ska gå efter, vad man själv tycker.

Köp Assaulten och kasta på en turbo där istället. :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hur ser din körning ut?

Det måste vi nog veta innan du får ett klokt svar.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag kör mestadels på planare ytor med lite drivor och uppförsbackar, är inte mycket för att försöka bestiga berg och köra tokfort upp för en 70 gradig fjällväg lr köra fullmutter in i mellan träd som mmr.Burant hehe ! Jag gillar alltså att köra på stora öppna utor och burka omkrig i pudret och hoppa över drivor och dyligt.
Jag har ju en nytro rtx se nu som jag triv väldigt bra med fast jag saknar de där extra drivet i lössnö som en lång maskin ger samt att jag vill ha en maskin med smalare framvagn såatt det blir lättare att burka !.


En annan fråga !
Hur tror ni att driftsäkerheten är om man gemför polaris 800cc motorn mot nytro motorn med 270hk mcx kitt ? Omman tänker sig att jag behåller den maskin jag välger i några år så kommer jag väl få byta kolv och cylindrar på polarisen med jämna mellan rum lr ? typ som på 2t crossar.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tror att en mtx med turbo har bättre driftsäkerhet än en polaris 800 fastän nytron har 270hk. Men är ju vad jag tror. Det ända med nytro + turbo kan vara lite remproblem? hört att dom inte riktigt pallar med remmarna på turbo nytro. Men de lär "skotertoken" ha svar på säkert !
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tur att yamahas remmar är förhållandevis billiga då ! :O) Men remslitaget beror någ mycket på hur noga man är med inkörning och hur väl kalibrerade variatorerna är för den ökade effekten ?

Och sen behöver man ju inte använda alla hästarna helatiden :O)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Precis, tror jag också. Helt klart. Men vet att nytron vill till att ta lite mer rem än tex apex med turbo. Känner en kompis som hade en -06:as apex mtx med 310hk som körde 300mil på en rem utan problem. Den tar inge mer rem om den är orginal eller så 300+hk. Vet inte riktigt varför? att de är en 4cyl spis i den och kanske mindre vibrationer eller dylikt? Bara spekulerar..

Men har nog mkt med justeringarna som du är inne på i nytron till den effekten som turbo ger. Men jag skulle då helt klart välja nytro mtx -11 med turbo. Galet råå maskin. En gång man testat en vill man aldrig sätta sig på en 2t :D
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Remmarna pallar med lätthet 100+mil, om man justerar rätt och är noga med att VÄRMA UPP remmen innan man ger full mutter! Sen det där med att köra in en rem har jag aldrig gjort på nån maskin, och jag har aldrig haft några större problem. Utom när jag kört brp maskiner.. Men då har jag aldrig haft en maskin som jag inte fixat variatorerna på... :) Och på turbomaskinerna är det VÄLDIGT individuellt från maskin till maskin hur settingen ska vara för att fungera optimalt. Du ska även åka på yammans originalrem, inget annat junk.