Rotax 340 Everest ´79

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Har börjat med brorsans skoter veckan innan skolan slutade och har plockat isär vevhuset i motorn, det jag hittade vart jag inte glad över, den har o-ringar som tätningar i lagrena i små spår och sen har den ju ringar som stoppar axeln att fara hur vilt den vill i huset men det jag fann var inte kul iaf, den hade käkat upp sina ringar då den gått till at snurra även på självaste lagrena i aluminiumet i huset och den har även gått till att skära gropar i fogen, den saknade även packning dock hade den nån typ av lim imellan. Jag får nu inte ihop vevhuset pga av dessa gropar nu då dom nya o-ringarna vill fastna i dessa.

Det jag vill ha hjälp med är om jag kan använda en deg för just det här eller om det är bara att skita i, degen ska kramas i ca 5 min mellan fingrarna med en liten dutt vatten sedan sättas i en spricka där den får torka i 40 min och sedan kan sandpappras för att bli snyggt, den ska tydligen reagera med metaller och plaster så den håller fast utan att släppa! Har använt det i grizzlyns fläkt kåpa så den tål värme och kyla utmärkt :becky:
Ska man månne sätta det i vevhuset och laga groparna orskade av lagrena?
Tack på förhand!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tror inte jag hittar en enda motor som gått mindre än 200 mil där, inte till den penningen, har ju nya lager och nya kolvringar, enda felet var i den att kolvringarna hade tappat spänsten/fjädringen. Felet med vevhuset är det att kullagrena har gått till att snurra. kanske för att lagrena hade fastnat eller nåt. Men beslut har jag tagit, ska laga det med den där massan, den tål otroliga temperaturer! upp till 1800 grader celcius utan att spricka eller nåt ;) Ganska häftigt, så kommer att använda det.
Motorn kommer bli som ny!

Har en ny fråga.
-vad har 340 motorn för effekt med original förgasare, Mikuni VM30.
Våran har nu en VM32, har den mer effekt då eller går den sämre?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jao, jag kör på det, det ska nog bli bra, men grubblar fortfarande på effekten...
Nån som vet? Brorsan håller på att tjata hela tiden och jag blir knäpp! Jag har sagt att jag TROR at den har ca 34hk, men han tror att den har bara 28hk... Så vad ligger effekten på?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
28 hk är vad jag har hört. Dock känns den väldigt rapp för 28 hk tycker jag, men det lär väl vara drevningen. Är du säker på att den har 30mm förgasare original?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
jodå, förra ägaren innan farsan bytte ut den för han tyckte den var lite för trött med 30 mm. så han skaffade en 32mm från en rotax 440.
Den gick mkt bättre tyckte han ju men ja vet inte det precis. Men den får ju mer luft iaf!
Så jag är rätt så säker på att dom ska ha 30mm förgasare, dessutom är den här förgasaren mkt nyare än dom gamla 30mm från slutet av 70-talet, har den gamla hemma i garaget.
Och jag tar farsans ord på det iaf, det är han som har fört det vidare till mig.