Rotax 377 -1990

HannesB

Medlem
8 feb 2016
8
0
1
Umeå
Tjenare jag har en lynx 3900 -1990 som jag har lite problem med.

Den är går på en burk ibland men tar ja upp stiften å borstar med stålborste så går den på två igen så ja undrar om någon har hafft nå liknande problem och om någon vet hur man löser det.

Har även problem med att stänga av den, Ingen av dom tre stopparna fungerar, Har läst runt lite och som jag förstod det så är Nyckel, Stoppknapp och nödstopp sammankopplade så om det blir problem med en så fungerar ingen om jag förstod det rätt. Vart ska man börja leta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Under vilka driftförhållanden sotar den igen stiften? En del Rotaxmotorer sotar igen ofelbart om man försöker köra iväg direkt efter kallstart, motorn måste få gå på tomgång tills den går utan choke innan man ens tänker på att försöka röra gasen, om stiften ska klara sig.

Det kan också vara något fel i tändsystemet som gör att tändenergin inte riktigt räcker till, så man blir utan gnista om ett stift är det minsta sotigt. T ex avbrott i tändspolens högspänningslindning (ohmmät mellan tändhattarna för att kolla), tändspole av dåligt piratmärke, glapp eller dåliga skarvar någonstans i kablarna mellan spolarna på tändplattan och CDI-boxen. Det är mycket vanligt med dålig kontakt där de tunna trådarna i spolarna är skarvade till utgående kablar från tändplattan. Detta fel brukar man kunna konstatera utan att ta bort svänghjulet, genom att ohmmäta alla spolar. Tecken på dålig kontakt är dels om man får olika resistans när man polvänder multimetern och dels om mätvärdet ändrar sig om man först mäter en gång, sedan drar några gånger i startsnöret eller ruskar om motorn innan man mäter en gång till.

Man bör komma ihåg att på de flesta skotermotorer med CDI måste alla tändstift dela på samma tändenergi. Om ett stift slår igen så det inte blir någon gnista där, så blir gnistan starkare i övriga tändstift. Det är därför det är så vanligt att en motor slutar gå på en cylinder men mer sällsynt att den blir helt utan tändning på alla cylindrar för att stiften har sotat igen.
 

HannesB

Medlem
8 feb 2016
8
0
1
Umeå
Jag bytte tändhattar och tändspole och nu går den som den ska igen så jag får se om den sotar igen nå mer till helgen då ja ska ut och köra längre.

Men är det någon som har nån idé om varför stopp knappen inte fungerar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jag bytte tändhattar och tändspole och nu går den som den ska igen så jag får se om den sotar igen nå mer till helgen då ja ska ut och köra längre.

Men är det någon som har nån idé om varför stopp knappen inte fungerar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om de inte är fel på stoppknapp/tändningslås/dödmansgrepp så kan de va kortslutning i statorn, de är rätt vanlig att de inte går stänga av om den felar. Om statorn är felande förklarar det också att ett stift lägger av om de blir lilla minsta sotigt.
Men kolla alla jordpunkter och testa jorda motorn med en extra kabel i chassit innan du ger dig på byte av statorspolar. Mät även upp stoppfunktionerna så du vet att de funkar.

Ang sotning så kan oljepumpen va påställd för mycket. Vilken olja/märke man kör på har inverkan också så vilken olja kör du på? Om du blandar i tank hur många procent blandar du i?
 

HannesB

Medlem
8 feb 2016
8
0
1
Umeå
Okej tack så mycket för hjälpen får kika på de till helgen.

Jag blandar 2% statoils 2T olja


Skickat från min iPhone med Tapatalk