Rotax 440 start

GTT614

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
Husum
Hej, finns det någon magnapull från annan rotaxmotor som passar på en 436,6 2 cyl. fläktkyld från 1974,sitter i en skidoo tnt440. skoterskrotarna trodde inte det iallafall, så jag provar här
Hälsn.
H

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Visst ska väll det passa, magneten och brytarplattan är detsamma på nästan alla maskiner, är dom inte det?
Tror det som brukar skilja sig är utsprätarmekanismen i magnapullen som trycker ut "klorna" modellerna i mellan.
Magnapullen passade från brorsans 340 ´79 till min Trapper när jag drog sönder hela mojängen med fjädrar och allt, så jag vet att det passar 340 och 503 i mellan.

Men det gör det säkert, passar säkert från en 640 till och med, att dom har speciella tändsystem för varje skoter modell tror jag inte en sekund på.

GTT614

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
Husum
Hej, jo jag hade det i tanken också, själva kuggingreppet(dom finns nya) på remskivan passar ju mellan olika motorer mellan 68-80 årsmodeller bara det är en 2 cyl.luftkyld tydligen, L/C har plast klackar, finns dock som ombyggnads sats till de äldre motorerna för en kostnad av 7-800 kr, det är för mycket att lägga ut på min gammskoter tycker jag. Problemet för mig är jag drog sönder hela linhjulet fjädern och axeln som håller det hela i kåpan, det är den jag är ute efter beg.
Tändplatta o svänghjul är nog samma på dom, jag byggde f.ö om min från "Polarfire" cd tändning till brytarsystem från en everest 79:a, det passade direkt o funkar lika bra.
tack för hjälpen iallafall