Rotax 467 som vägrar gå tills den bli varm HJÄLP !!!!

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Rotax 467 som vägrar varva ut då den bli varm HJÄLP !!!!

de gäller en rotax 467a.. ha en sån jävel som fan inte vill gå då den blitt riktigt varm, ?!?!? första 20-30 min går den felfritt å sen börja den misstända smått å möa vid fullt gaspådrag.. å pumpa ja lite i djup snö så typ "sura" den ner sig. och ja ha bytt ALLT kolvar, kolvringar, packboxar, packningssats, nållager, lindat om statorn, ny bränslepump, bränsle filter. luft filter. nya tändkablar nya stift., you name it ! ha fan bytt ALLT å den vill inte gå som den ska då den blivit riktigt varm. ha du nån ide ? tanken slog mig att ja ev kanske har fel tändstift ,. eller snarare för hårt, Br9 EYA kör jag på just nu. ja vet inte vad för tändstift som skall vara i den orginal. ha du svaret på de kanske ? en ski-doo Gt 470 -95 Rotax 467 alltså. ha leta runt men hitta inte exakt vad för tändstift,

Och jaa när ja säger att ja bytt allt så äre ALLT total renovering av motorn. kom gärna me oändligt med förslag. desperat å argsint uta helvete på denna skoter jävel !

haru nå bussit svar på detta mysterium så hör av dig ! hare bra tack på förhand !

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du ska nog inte ha r-stift på den där. B9ES ska det nog vara. Jag har laddat upp en massa handböcker till ftp-servern som en av användarna här på forumet kör. Sök rätt på adressen, och läs där ifall jag minns fel. Neko heter killen med ftp'n.

Hur ser stiften ut då den börjar gå dåligt?

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Stiften ser perfekt ut, ha dock prövat att bestycka både upp å ner, men kör just nu på de " bästa " ljus oboy. tänkte att den kanske sura pgr av för stort huvudmunstycke men icke, å kan lägga till att båda stiften ser exakt lika fina ut.

ska kolla om ja kan finna nån neko, anars blire å köpa nya stift å se om de gör nån skillnad. allti lite jobbigt efter varje felsökning och sjustering att testa , man bli sur i magen för man vet hur jävla less man bli om de inte funka ! tack iaf ska se va ja kan få ut av b9es, all tur åt mig TACK ! ;D

Du ska nog inte ha r-stift på den där. B9ES ska det nog vara. Jag har laddat upp en massa handböcker till ftp-servern som en av användarna här på forumet kör. Sök rätt på adressen, och läs där ifall jag minns fel. Neko heter killen med ftp'n.

Hur ser stiften ut då den börjar gå dåligt?

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Okey för å ev kunna hjälpa andra, allt för många trådar tar slut utan lösning.

Såhär vare, ja hade systematiskt bytt ALLT å felet kvarstog.
men lösningen på hela skiten var statorn, lämna in den på omlindning på timrås elbyggnad.

å nu efter bestyckning och några provturer så gå den som den ska, helt felfritt, !!!

Men nu kan man fan denna maskinen in å utantill, !

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
andersson90:

Har du elektronik-komponenter i tändsystemet, måste du använda R-tändstifter,
annars förstörts dina el-komponenter förr eller senare.