Hejsan,
Slog till på min första skoter för en vecka sedan.
Väldigt länge sedan jag skruvade 2-takt och har aldrig varit i kontakt med Rotax rotary valve system förut heller.
Ok, lite info så ni har en rimlig möjlighet att komma med tips.
Jag köpte skotern lite på vinst o förlust, den hade stått 4 år med bara en o annan provstart ibland. En SkiDoo Formula MXLT -90, med en vätskekyld Rotax 467 under huven.
När jag kollade den inför köp så startade den snällt men stannade igen efter kanske 10 sek för att sedan inte starta igen på 10-15 minuter, för att sen gå 10-talet sekunder igen. Osv osv.
Misstänkte naturligtvis dålig soppa o igensatta förgasare och filter så jag slog till och fraktade hem maskinen.
Väl hemkommen provstartade jag igen, inför rengöring av soppasysystemet. Samma sak nu, gick en kort stund f att sen dö och gick inte att starta på nån kvart igen.
Ok, jag rev ner tank, pump o förgasare. Gjorde rent dessa och hittade många igensatta passager. Bytte filter och samtliga slangar, inkl vacuumslangen mellan vevhus och pump.
Bytte till nya stift.
Resultat:
Nada liv. Gnista finns, stiften blir blöta och motorn blev sur efter en massa ryckande.
Bytte återigen t nya stift. Utan resultat. Inte ett puff.
Startgas i förgasarhalsarna: Nej, fortf död.
Provade startgas direkt i tändstiftshålen. Dead as a doornail.
En sup plus lite startgas i tändstiftshålen: Ett par puff, sedan död igen.
Så, där står jag nu:
Gnista: Blå, fin o kraftig
Kompressioner: Utan att ha mätt så är det iaf tydliga kompressioner o jobbigt att rycka vid provstarter.
Bränsle: Det ligger nära tillhands att misstänka att nåt blev fel när jag satte ihop förg efter rengöring ELLET att jag helt enkelt gör nåt fel vid starten, primerfel el annat, men borde inte motorn åtm gå på startgasen om d är ett soppaproblem?
Tändningsinställning: Vare sig rört el micklat m annat än stift och den startade ju dagen innan...
Kompression: Oavsett bra el mindre bra, det räckte f att få igång fnskapet dagen innan...
R
Så... Kom igen, vad fasen missar jag i felsökningen?
Slog till på min första skoter för en vecka sedan.
Väldigt länge sedan jag skruvade 2-takt och har aldrig varit i kontakt med Rotax rotary valve system förut heller.
Ok, lite info så ni har en rimlig möjlighet att komma med tips.
Jag köpte skotern lite på vinst o förlust, den hade stått 4 år med bara en o annan provstart ibland. En SkiDoo Formula MXLT -90, med en vätskekyld Rotax 467 under huven.
När jag kollade den inför köp så startade den snällt men stannade igen efter kanske 10 sek för att sedan inte starta igen på 10-15 minuter, för att sen gå 10-talet sekunder igen. Osv osv.
Misstänkte naturligtvis dålig soppa o igensatta förgasare och filter så jag slog till och fraktade hem maskinen.
Väl hemkommen provstartade jag igen, inför rengöring av soppasysystemet. Samma sak nu, gick en kort stund f att sen dö och gick inte att starta på nån kvart igen.
Ok, jag rev ner tank, pump o förgasare. Gjorde rent dessa och hittade många igensatta passager. Bytte filter och samtliga slangar, inkl vacuumslangen mellan vevhus och pump.
Bytte till nya stift.
Resultat:
Nada liv. Gnista finns, stiften blir blöta och motorn blev sur efter en massa ryckande.
Bytte återigen t nya stift. Utan resultat. Inte ett puff.
Startgas i förgasarhalsarna: Nej, fortf död.
Provade startgas direkt i tändstiftshålen. Dead as a doornail.
En sup plus lite startgas i tändstiftshålen: Ett par puff, sedan död igen.
Så, där står jag nu:
Gnista: Blå, fin o kraftig
Kompressioner: Utan att ha mätt så är det iaf tydliga kompressioner o jobbigt att rycka vid provstarter.
Bränsle: Det ligger nära tillhands att misstänka att nåt blev fel när jag satte ihop förg efter rengöring ELLET att jag helt enkelt gör nåt fel vid starten, primerfel el annat, men borde inte motorn åtm gå på startgasen om d är ett soppaproblem?
Tändningsinställning: Vare sig rört el micklat m annat än stift och den startade ju dagen innan...
Kompression: Oavsett bra el mindre bra, det räckte f att få igång fnskapet dagen innan...
R
Så... Kom igen, vad fasen missar jag i felsökningen?