Rotax 467 vägrar starta

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Hejsan,
Slog till på min första skoter för en vecka sedan.
Väldigt länge sedan jag skruvade 2-takt och har aldrig varit i kontakt med Rotax rotary valve system förut heller.

Ok, lite info så ni har en rimlig möjlighet att komma med tips.

Jag köpte skotern lite på vinst o förlust, den hade stått 4 år med bara en o annan provstart ibland. En SkiDoo Formula MXLT -90, med en vätskekyld Rotax 467 under huven.

När jag kollade den inför köp så startade den snällt men stannade igen efter kanske 10 sek för att sedan inte starta igen på 10-15 minuter, för att sen gå 10-talet sekunder igen. Osv osv.
Misstänkte naturligtvis dålig soppa o igensatta förgasare och filter så jag slog till och fraktade hem maskinen.
Väl hemkommen provstartade jag igen, inför rengöring av soppasysystemet. Samma sak nu, gick en kort stund f att sen dö och gick inte att starta på nån kvart igen.

Ok, jag rev ner tank, pump o förgasare. Gjorde rent dessa och hittade många igensatta passager. Bytte filter och samtliga slangar, inkl vacuumslangen mellan vevhus och pump.

Bytte till nya stift.

Resultat:
Nada liv. Gnista finns, stiften blir blöta och motorn blev sur efter en massa ryckande.

Bytte återigen t nya stift. Utan resultat. Inte ett puff.

Startgas i förgasarhalsarna: Nej, fortf död.

Provade startgas direkt i tändstiftshålen. Dead as a doornail.

En sup plus lite startgas i tändstiftshålen: Ett par puff, sedan död igen.

Så, där står jag nu:

Gnista: Blå, fin o kraftig

Kompressioner: Utan att ha mätt så är det iaf tydliga kompressioner o jobbigt att rycka vid provstarter.

Bränsle: Det ligger nära tillhands att misstänka att nåt blev fel när jag satte ihop förg efter rengöring ELLET att jag helt enkelt gör nåt fel vid starten, primerfel el annat, men borde inte motorn åtm gå på startgasen om d är ett soppaproblem?

Tändningsinställning: Vare sig rört el micklat m annat än stift och den startade ju dagen innan...

Kompression: Oavsett bra el mindre bra, det räckte f att få igång fnskapet dagen innan...
R
Så... Kom igen, vad fasen missar jag i felsökningen?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kolla med nya stift, ingen soppa men med startgas. Det låter som den surar och det är lätt att släcka stiften på dessa motorer. Visst är det primer men ingen choke?

Om det är så att du har gnista och soppa men den inte går (ny bensin förutsätter jag) så kan det vara tändplattan, kondensatorer, tändspole eller något annat i kedjan. Gnistan kan vara för svag eller komma på fel ställe.

Kolla kompressionen, det kan ju vara så att någon packbox gått efter det långa stilleståndet eller att kolvringarna fastnat i spåren - eller gått av...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Tackar för svar,
Korrekt, endast primer ingen choke.
Och visst är soppan fräsch nu.
Har bytt till nya stift 2 ggr nu, utan skillnad så där tror jag inte problemet ligger.
Provat med endast startgas men inget händer.

Ska se om jag kan leta rätt på en kompr.mätare. Nån aning om i vilket härad kompet bör ligga?

Betr tändning; Kan man på nåt sätt mäta sig fram till om resp del är ok/defekt? Bor i Karlstad så att byta del för del funkar inget vidare med tanke på att det inte finns grejer i närheten. Hänvisad till att köpa allt via nätet o då kan det ju bli så att man köper totalt onödiga prylar....

Konstigt ändå om det visar sig vara tändning el komp eftersom ju motorn startade utan problem innan jag la fingrarna i bränslesystemet.
Ger mig faen på att det är skit bakom startsnöret... Frågan är isf bara vaffan jag gör fel..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan åtminstone ohmmäta spolarna på tändplattan samt tändspolen för att få en viss fingervisning om det är något katastroffel (t ex totalt avbrott) i dem. Men jag tvivlar ändå på att det är något tändningsproblem i det här fallet.

Jag har inga exakta siffror på vad man borde kunna vänta sig för kompressionstryck, men det bör i alla fall vara någotsånär lika på båda cylindrarna. Det är ju knappast troligt att ett fel som påverkar kompressionen dyker upp samtidigt och av sig självt på båda cylindrarna.

Jag skulle föreslå att du torkar ur motorn ordentligt - ingen bränsletillförsel till förgasarna, töm flottörhusen, skruva ur tändstiften, håll fullgas och dra många gånger i snöret.
Se till att tändstiften är ordentligt torra - värm dem med gasollampa eller varmluftpistol. Sätt sedan ihop allt och försök starta utan att använda primern onödigt mycket.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att något har hänt med slidmatningen eller att packboxarna i vevaxeländarna är dåliga, men det är sällan sånt gör att man inte får igång motorn alls.
Fullt med gammal obrännbar bensin i luftburken som motorn suger i sig och surar ner sig av?
Stopp i avgassystemet?
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Håller med om att det verkar långsökt att kompressionen skulle försvinna fr en dag t nästa utan att haft motorn igång, likaså att ett "katastrofalt" tändningsfel skulle inträffa under samma tidsrymd
Har nu dränerat såväl förgasare som cyl o vevhus. Mycket ryckande blev det....
Tog av såväl luftburk som ljuddämpare och rengjorde. Hittade bensin en masse i ljuddämparen.
Lämnade även stiften urskruvade över natt så även det sista får dunsta bort innan jag provar imorrn igen.
SKULLE nåt hänt m slidmatningen (hur funkar den förresten?) så borde väl ändå motorn tänt på startgas direkt i tändstiftshålen?
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag skulle gissa på kompen.... hade ett liknande problem förut när jag skruvade i en polaris 500. Fick fram soppa, fin och stark gnista , hade startat tidigare dock med dålig gång eller att den bara dog efter några sekunder. Kom iallafall fram till att det var kompen som var tok för låg pga dåliga packningar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag tror på felande statorlindning de stämmer bra in på att maskinen gick från början men stannade efter några sek men att den startade efter 10-15 min när den kylt av. Gnistan kan se helt ok ut fast statorspolarna är väck.
Mäta ohm på statorn skulle jag prioritera men obs även om ohm värdet är ok så kan den fela ändå. Bäst är när ohm mätaren hittar ett gravt fel. Man bör mäta statorn kall och visar den rätt ohm så värmer man den med varmluftspistol eller hårtork och mäter hela tiden. Den kan nämligen lägga av varm. Ohm värdet ska dock öka med värmen upp till 10%.

Hittar man inga ohm fel så kan man måsta köpa en ny lindning alt ny stator på vinst o förlust.
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Mätt komp. Utan att veta hur kraftigt det ska vara så tycker jag nog dom är tillr höga o jämna för att få igång motorn: 10,5 bar PTO och 11,2 bar på MAG.
Ryckte litegranna o fick ett par tändpuffar mha startgas men sen död. Ur m stiften, gjorde rent o sen samma sak igen. Ett par puff o sen dött.
Känns mer o mer som tändningsfel
BOOST III: Hur bär jag mig åt f att mäta statorn? Sitter den innanför svänghjulet och ser jag direkt att det är statorn jag plockar ur?? Vilka värden bör jag få alt inte få :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Man kan mäta ohm värdet på primärspolen genom första kopplingsplint ut från stator. Du behöver inta skruva lös stator mät på plats i elkopplingsplinten. Jag vet dock inte mellan vilka färger på kablarna man ska mäta och inte vilket ohm den ska ha heller. Värdet står i verkstasboken ev ute på nätet om du har tur. Sök stator Rotax 467 på youtube också för där visas många ohm mätningar på div motorer.
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Update: Problemet löst.
Efter att ha kollat komp, mätt stator och tändspole, bytt stift 3ggr samt ryckt mig halvt fördärvad fick jag nog och ringde Sahlins Motor för lite brainstorming.
Felet var enkelt o berodde på skit bakom startsnöret sas, efter allt ryckande var motorn inte bara sur, den var dränkt. Receptet var att strypa bränsletillförseln och ta bort slangen mellan motor och bränslepump och rycka, rycka o rycka igen. Och igen...
Fick ur närmare en dl soppa genom slanganslutningen efter att det var torrt i cylindrarna. Sen startade maskin på andra rycket.
Man lär så länge man lever.
Tack för alla tips