Rotax 503 gnistan försvinner på ena cylindern

ockelbo600

Medlem
26 okt 2010
10
0
1
rättvik
Hej, har en rotax 503 med brytar tändning. Har nya brytare och kondensatorer. Gnistan försvinner på ena cylindern mot variatorn. Har testa vridit tändningen i olika lägen. Med nytt stift har jag gnista ett tag med den försvinner på ena cylinder igen. Vad kan detta bero på? De är samma cylinder som gnistan försvinner på hela tiden... Med nya sfift går den bra men sen när jag skulle starta den i dag så hade jag bara gnista på ett stift... tackar för svar.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Blir stiftet väldigt blött? Om membranet på bränslepumpen läker, så kan motorn suga in bensin direkt till vevhuset via vaccumslangen som driver pumpen. Då släcker man fort stiftet.

I annat fall har du sannolikt överslag (kortis) i en tändspole. Testa att byta plats på tändkablarna och kolla om det andra stiftet slocknar.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tror att dom ger gnista både i toppläge och i bottenläge, isåfall räcker det att byta plats på kablarna.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hade samma problem förut på en gammskoter,, visade sig vara en tändkabel som nöts lite på undersidan så den låg och jorda ibland så den bara gick på 1

ockelbo600

Medlem
26 okt 2010
10
0
1
rättvik
hej igen har testa med en ny bensin pump men stiftet slocknade på samma sätt igen... har även testa bytt plats på spolarna men stiftet slocknade ändå... jag satt i nya stift (b9es) den gick bra hela dagen starta den lite då och då under dagen gick hur bra som helst men sen nu för en timme sen så skulle jag starta den då hade jag ingen gnista på de ena stiftet... någon som har något mer förslag vad de kan vara för fel?

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
dubbelförgasare? om det är det kan munstycket i en lossnat och då får den för mycket soppa i den cyl. Är det alltid samma stift som slocknar?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
det ändå som är kvar är väl egentligen o byta ut hela tändplattan?