Hej!
Jag har nyligen köpt en Lynx 5900 FC 95:a med Rotax 503. Skotern är i bra skick och har endast gått 250 mil. För mig är det första bekantskapen med separatsmörjning på en tvåtaktare. Jag har sökt lite här på forumet och förstått att många kopplar bort den och blandar direkt i bränslet. Samt att även någon motormodell endast hade separatsmörjning något år för att sedan återgå till att blanda direkt i bränslet.
Nu undrar jag om det finns fog för att oroa sig över funktionen på oljeinsprutningen. Brukar det krångla med motorskador som följd eller kan jag lugnt köra vidare med mina vedlass? Finns det oljor man bör föredra respektive undvika? Något annat att tänka på när det gäller just denna motor.
Jag har observerat ett smattrande ljud när jag drar av gasen och den går på tomgång t. ex. utför en backe. Jag tror att ljudet ev. kommer från ljuddämparen. Är det ett normalt ljud som hör till den här motorn?
/Mats
Jag har nyligen köpt en Lynx 5900 FC 95:a med Rotax 503. Skotern är i bra skick och har endast gått 250 mil. För mig är det första bekantskapen med separatsmörjning på en tvåtaktare. Jag har sökt lite här på forumet och förstått att många kopplar bort den och blandar direkt i bränslet. Samt att även någon motormodell endast hade separatsmörjning något år för att sedan återgå till att blanda direkt i bränslet.
Nu undrar jag om det finns fog för att oroa sig över funktionen på oljeinsprutningen. Brukar det krångla med motorskador som följd eller kan jag lugnt köra vidare med mina vedlass? Finns det oljor man bör föredra respektive undvika? Något annat att tänka på när det gäller just denna motor.
Jag har observerat ett smattrande ljud när jag drar av gasen och den går på tomgång t. ex. utför en backe. Jag tror att ljudet ev. kommer från ljuddämparen. Är det ett normalt ljud som hör till den här motorn?
/Mats