Rotax 503 och separatsmörjning

senmathal

Medlem
13 mar 2010
12
0
1
Ramvik
Hej!

Jag har nyligen köpt en Lynx 5900 FC 95:a med Rotax 503. Skotern är i bra skick och har endast gått 250 mil. För mig är det första bekantskapen med separatsmörjning på en tvåtaktare. Jag har sökt lite här på forumet och förstått att många kopplar bort den och blandar direkt i bränslet. Samt att även någon motormodell endast hade separatsmörjning något år för att sedan återgå till att blanda direkt i bränslet.

Nu undrar jag om det finns fog för att oroa sig över funktionen på oljeinsprutningen. Brukar det krångla med motorskador som följd eller kan jag lugnt köra vidare med mina vedlass? Finns det oljor man bör föredra respektive undvika? Något annat att tänka på när det gäller just denna motor.

Jag har observerat ett smattrande ljud när jag drar av gasen och den går på tomgång t. ex. utför en backe. Jag tror att ljudet ev. kommer från ljuddämparen. Är det ett normalt ljud som hör till den här motorn?

/Mats
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag ägde en Ski-doo från -82 med Rotax 503.
Separatsmörjningen fungerade perfekt och jag funderade inte på att ta bort den.
Vad gäller oljan så är inte den motorn speciellt högtrimmad eller känslig.
Vill du vara säker kan du köpa helsyntetolja av kännt märke.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Välkommen till forumet!

När en tvåtaktare motorbromsar blir det ofta sånt ljud, tex avgassmällar av oförbränt bränsle. Då din skoter gått så lite är det absolut ingen fara med separatsmörjningen. En typisk grej som folk "kopplar ur" istället för ser till att den fungerar - ofta är det vajern till oljepumpen som kärvar/går av pga bristande smörjning och underhåll.

Jag kör på OK-s skoterolja och den verkar prisvärd av oberoende tester att döma. Moderna högeffektstvåtaktare med avgasventiler osv är känsligare på oljan, en 503:a kan du köra på precis vad som helst egentligen. Den tillhör den gamla generationen mycket tillförlitliga motorer med moderat effektuttag och väldimensionerade lager osv.

Håll skotern i skick så kommer den att tjäna dig väl. Precis som med vissa franska bilar så är det ägarna som är största bekymret... ;)
 

senmathal

Medlem
13 mar 2010
12
0
1
Ramvik
Välkommen till forumet!

Håll kotern i skick så kommer den att tjäna dig väl. Precis som med vissa franska bilar så är det ägarna som är största bekymret... ;)
he he... Är jag möjligen igenkänd från annat forum?

Tack för era svar! Känner mig lugn nu och nöjd med mitt köp. Skotern är i otorligt fint skick utom huven som tydligen blev spräckt när skotern nästan var ny. Mats